Avatar billede tifojuve Juniormester
11. november 2016 - 13:15 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Gemme indtastede oplysninger fra én fane til en anden

Hej.

Jeg beklager overskriften - jeg kunne simpelthen ikke finde på noget bedre :(

Jeg skal lave et Excel-ark til en ranglisteturnering i bordtennis. Jeg forventer at mine Excel-evner vil blive udfordret mærkbart i processen...

Det første arket skal kunne er følgende: I Fane 1 vil der være mulighed for at taste spillernavne og resultat ind, når man har afviklet en kamp. Her vil jeg gerne have, at de indtastede oplysninger bliver smidt over i Fane 2, under hinanden. Første resultat kommer ind i række 2, andet resultat i række 3 osv. osv. Det er så tanken at beregningerne foretages via opslag og hvis-sætninger i Fane 2 og resultaterne (den opdaterede rangliste) vises i Fane 1.

Kan dette lade sig gøre - og i givet fald, hvordan?
Avatar billede ebea Ekspert
11. november 2016 - 13:27 #1
Der er lidt inspiration her, i form af forskellige Templates, hvis ikke du har opsat dit Ark.
https://tabletennisengland.co.uk/news/archived/instant-ping-pong-downloadable-templates/
Avatar billede tifojuve Juniormester
11. november 2016 - 13:43 #2
Hej ebea.

Tak for det. Det er dog mere kodningen jeg har brug for hjælp til.
Avatar billede ebea Ekspert
11. november 2016 - 13:53 #3
ja, det er jeg godt klar over! Men det var for at "skubbe lidt til dig". Det ikke nemt, uden at du selv kommer med et oplæg til, hvordan du har lavet / vil lave, dit eget oplæg, så ikke "vi" skal bygge det for dig.

Så kom med et oplæg, i form af et Ark, som du uploader.  Brug evt. www.dropbox.com
Avatar billede tifojuve Juniormester
11. november 2016 - 22:17 #4
God idé!

Jeg har uploadet arket hertil: http://www.filedropper.com/bordtennis_1

Når en kamp er blevet spillet skal der ske følgende:

1. Kampdata indføres og der klikkes Opdatér (makro?).
Dette bevirker at:
2. Kampdata føres automatisk over i fanen Resultater.
3. Der foretages en opdatering af indbyrdes score (har ikke helt besluttet mig for pointsystemet endnu, men i skrivende stund får man ranglistepoints for hvor mange points man scorer mod hver enkelt spiller. En sejr på 21-12 giver 21/(21+12)*100 = 64% = 64 points til ranglisten. Spiller de 2 en kamp mere lægges den score oveni og en ny % udregnes osv)
4. Der foretages en sortering, så spilleren med flest points står øverst osv.

I princippet har jeg brug for hjælp til alle punkterne.

På forhånd tak.
Avatar billede Mads32 Ekspert
12. november 2016 - 09:57 #5
Upload venligst på www.dropbox.com som foreslået af ebea, så vil jeg også se på det.
Avatar billede Hestehat Seniormester
13. november 2016 - 00:24 #6
Det gør det en anelse mere kompliceret når spillerne skal kunne spille flere kampe mod hinanden.

Får spilleren der taber nogen point?

Hvordan skal matrixen helt præcist bruges? Skal der stå den samme værdi i kombinationen ABC/DEF og DEF/ABC ?

På nedenstående link finder du et ark, hvor data bliver flyttet fra forside til resultater, der sker en sammentælling på forsiden og ranglisten bliver sorteret med højeste øverst.

Som du kan se er matrixen udeladt.

https://drive.google.com/file/d/0B_0cXvZeENI9OE9DbUNqdXN3SjQ/view?usp=sharing

Kan du bruge det til noget, eller skal matrixen være med?
Avatar billede ebea Ekspert
13. november 2016 - 13:14 #7
En fil, med de opsatte kriterier, samt beregning af point, baseret på scoring, og sejre.
https://www.dropbox.com/s/umsybd3kzt13faz/Bordtennis-rang.xlsm?dl=0
Avatar billede tifojuve Juniormester
13. november 2016 - 16:29 #8
Jeg må vende tilbage senere, da jeg er temmeligt presset for tid i dag.
Avatar billede tifojuve Juniormester
14. november 2016 - 21:59 #9
Så er jeg endelig tilbage og Excel-arket er næsten færdigt. Det jeg har problemer med er at få sorteret ranglisten.

https://www.dropbox.com/s/5bvlbh42e0cn794/Bordtennis-2-test.xlsm?dl=0

Ranglisten på forsiden, kolonne D+E+F, skulle gerne sorteres så spilleren med flest points står øverst, spilleren med næstflest points ligger nr. 2 og så fremdeles.

Jeg går ud fra at man kan bruge funktionen PLADS til at sortere kolonne E, men hvordan får jeg spillernavnene til at følge med?
Avatar billede ebea Ekspert
14. november 2016 - 22:18 #10
Hvis du downloader den version i #7, så er den opdateret med de sidste rettelser. Og der kan du også bruge det som du beskriver i den fil du har uploadet i #9.
Det er blot at tage fra den fil, og bruge i din egen, ny opsatte fil.
Avatar billede tifojuve Juniormester
14. november 2016 - 22:40 #11
Mange tak, ebea. Nu er arket komplet og jeg er godt tilfreds :)
Avatar billede ebea Ekspert
14. november 2016 - 22:50 #12
Du er velkommen!  Så kom det "i land" alligevel.
Avatar billede ebea Ekspert
14. november 2016 - 23:04 #13
Jeg kan se, at du skal rette lidt i VBA delen i din egen nye fil, hvor du "lander" data fra Forside arket. Og også i de tilhørende data der slettes (samme række / Kolonne). men det burde ikke være et problem.
Avatar billede ebea Ekspert
14. november 2016 - 23:50 #14
Jeg regner med, at du har fået rettet formlerne, så de passer. Ellers, er her dit Ark, med de nye formler, og opdateret VBA.
https://www.dropbox.com/s/3w7yll5hcznan6b/Bordtennis-2-test.xlsm?dl=0
Avatar billede tifojuve Juniormester
15. november 2016 - 08:27 #15
Jo, de er rettet. Tak for hjælpen.
Avatar billede tifojuve Juniormester
15. november 2016 - 20:34 #16
Jeg har opdaget en uhensigtsmæssighed på ranglisten. Der sker det når 2 spillere har samme pointantal at det kun er den ene spillers navn der gengives på ranglisten - men 2 gange.

Eksempel:
https://www.dropbox.com/s/kbemdjn9nz7q7mo/Bordtennis-5%20%281%29.xlsm?dl=0
Jeg har overskrevet pointsudregningen i I16 og I17 for at illustrere.
Avatar billede ebea Ekspert
15. november 2016 - 20:53 #17
Hvad skal så adskille dem, i tilfældet her?
Avatar billede tifojuve Juniormester
15. november 2016 - 21:43 #18
Ja, det må så være det indbyrdes regnskab fra scoreboardet.
Avatar billede ebea Ekspert
15. november 2016 - 23:15 #19