21. november 2016 - 15:11 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Kopiere WINDOWS fra 80Gb Harddisk --> 500 Gb Harddisk ?

HEJ,

Datteren har 2 PC'ere. En stationær og en LABTOP. Begge er LENOVO'er .

LABTop'en er ny indkøbt så den er der ingen ting med.

Men på den stationære er der 2 (og kun 2) SATA-tilslutninger. Disse to bruges i øjeblikket til en 80 GB Harddisk (Hdd) og en CD/DVD læser/brænder.

Nu vil hun gerne have en større harddisk på samme stationære, men vil ikke gen-installere alle sine programmer, sine film, sine videoer, sine (dit' og dat')-ter, som en ungpige nu har på sin PC.

Jeg havde en ide om at det kunne lade sig gøre ved at midlertidig erstatte CD/DVD'en med samme 500 GB harddisk, og på en eller anden måde få WINDOWS (læs OP-sys'en) ført over på denne nye hdd, overføre film, programmer, videoer og dit'-/dat'- ter til den nye HDD. Slukke maskinen, pille gamle HDD (80GB) ud, skifte stik (SATA 1 (500Gb) --> SATA 0) , genmontere CD/DVD brænder (SATA 1), tænde maskinen , gå på nettet og downloade nye film, videoer og  dit-/dat'- ter .... (og beslaglægge nettet nogen timer ! (suk)) ...

Det rejser følgende spørgsmål:

1:  Er det muligt -  og HVIS JA
2:  HVordan ? (helst så billigt som muligt !)

Kristian
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2016 - 15:20 #1
Du skal klone harddisken, og så sætte den i som bootdisk bagefter.

Se på dette:
http://www.easeus.com/disk-copy/index.htm
Avatar billede 220661 Ekspert
21. november 2016 - 15:51 #2
Jeg er enig med sidwave at du skal klone hele disken over.

Den gamle disk kan hvis det ønskes bagefter bruges som et ekstra harddisk drev. Man formaterer den blot og opretter et drev på 80 gb.
Men man skal først have styr på at alt virker på den nye disk.

Minitool Partition Wizard 9 free kan det samme:
https://www.partitionwizard.com/download.html
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2016 - 15:57 #3
Enig med #1. Det er nemmes at klone disken. Tilslut den nye HDD til bundkortet, s¨skulle der ikke være noget problem.
Jeg kender ikke den fra linket, jeg bruger selv denne: http://www.minitool.com/
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2016 - 16:25 #4
@220661 Jeg havde ikke set dit indlæg fordi, jeg skrev for 24 minutter siden og du for 30 minutter siden. Jeg undrer mig over, at dit indlæg er #2 og mit #3  :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
21. november 2016 - 18:29 #5
Ja mit indlæg har ligget i skyen og ventet på at du skrev ;-) Jeg har selv oplevet det et par gange :-)
Og skrev jeg 6 minutter før du gjorde, så skal mit indlæg jo være foran om dit :-)
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2016 - 21:31 #6
Snyd på målstregen *G*
21. november 2016 - 22:59 #7
HEJ,

@Valby1:  Fik du  nogensinde point for sagen om PACKARD-Bell'en..  Det er en utrolig god  DOS-maskine. !!!

@22061:  Indlæg 6:  Maskinen har KUN 2 SATA-connections (ikke flere), og den anden skal bruges til CD/DVD  (det er derfor hun =datteren) vil ha en  større HDD...
.
Har downloaded  easeus programmet og er ved at eksperimentere lidt med det.

Første forsøg gik ikke helt så vellýkket som håbet, men det kan skyldes mit manglende kendskab og erfaring med programmet. Prøver igen i morgen, men det ser ud som om det kan det jeg ønsker.

Melder tilbage med resultatet. ...

KRistian
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2016 - 00:06 #8
PACKARD-Bell'en..? Kan ikke huske den, men det er også lige meget, point
er afskaffet. Nu bruger man grøn markering, men det er også lige meget :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
22. november 2016 - 15:53 #9
#7 Ok
Du bruger blot den sata connecter som dvd drevet sidder i medens du overfører klon til den nye disk. Det burde fungere :-) God arbejdslyst.
PS Formoder den nye disk også er en almindelig hdd ikke?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2016 - 17:16 #10
Er du kommet i mål snestrup2000?
30. november 2016 - 10:16 #11
HEJ,

Tak for tilbagemeldingen.

Nej, ikke helt.  Har (stadig) lidt problemer med at få hele sekundær disken med over.  Den disk jeg eksperimenterer på er 250 GB og er partitioneret i C: og D:

JEg får C: over uden problemer (hvilket jo er hovedformålet - osse som boot-disk), men har lidt problemer med et directory på D:  (HEldigvis kun eet.)  Har kørt CHKDSK på D og den siger at både disk og disk-hierakiet / strukturen er i orden. Så hvorfor specielt dette dir' driller ved jeg ikke. Men det er data, som jeg kan erstatte (har sikerhedskopi), så hvis det fortsætter sletter jeg dette dir'.

En anden væsentlig ting er, at hun har købt en WIN 10 installations DVD. Nu vil hun have WIN 10 på maskinen (og køre 64 bits - og sin 500 GB disk), så  det er spørgsmålet om det kan betale sig at klone i et hele taget.  (Hun kan jo gemme den gamle 80 GB disk som reserve... !)

Det vi i så fald vil gøre er at vi kobler de 2 maskiner sammen (et meget Lokalt netværk), konfigurerer begge maskiner i et master/slave hieraki, og spiler hendes film, sine videoer, sine (dit' og dat')-ter over på den bærbare. (Hendes programmer er der vist ingen vej udenom - de må geninstalleres ...)  Derefter sætter vi den nye 500 GB disk i den stationære,  installerer WIN 10 og kobler igen maskinerne sammen og overspiller hendes dit og dat (alt sammen) tilbage til den den stationære. Det der måtte tabes må lokaliseres på nettet og gen-installeres ....
Så indtil dette er afklaret 100 pct. har jeg sat kloningen lidt i bero.

Det bliver afklaret i aften  eller tidligt i morgen - får jeg at vide nu ... .

Under alle omstændigheder tror jeg vi kan betragte denne sag som afsluttet.
His du giv et "PIP" fra dig, skal jeg honorere dig for din hjælp.

Kristian
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2016 - 12:26 #12
Hvis den gamle installation er 32 bit, kan den ikke opgraderes til 64 bit.
Det eneste rigtige er en ren windows 10 64 bit installation.
De videoer jeg har kan udmærket kopieres over, sammen med personlige data.
Så nej det giver ingen mening at klone. Disken skal alligevel slettes for at køre 64.
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2016 - 12:35 #13
Ps. For at få glæde af en 64 bit, skal man have nogle flere ram. 32 bit kan kun udnytte ca. 3.2  ud af 4 GB. Så en udvidelse til 8GB (ens) vil give et løft i ydelsen.
30. november 2016 - 14:57 #14
HEJ

@Valby1:      #12 + #13 :
Vi skifter det hele. Win XP -->  WIn 10.
80GB  --> 500 GB ...

RAM : SKal undersøge hvordan hendes Moderbord ser ud. Og Så må hun investere i noget mere RAM - når den tid kommer (måske hjulpet lidt af hendes gamle far, som nok lader sig vikle lidt om hendes lillefinger, når det kommer til stykket - men det er en anden sludder --- ) .

Ellers må hun osse have en ny stationær - med 64 bit moderbord .....

Kristian
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2016 - 16:04 #15
Det er ikke bundkortet, som er 64 bit, men windows. Hvis bundkortet er ældgammelt, kan det være nødvendigt at skifte det, for at udnytte DDR3 ram.
Der findes jo også DDR4 ram, men så vidt jeg forstår det, har man ingen nytte af dem i en almindelig stationær, men de koster mere.
Men det kan andre jo kommentere på, hvis de har har et større kendskab til det.
01. december 2016 - 08:47 #16
HEJ,

PÅ datterens Lenovo (den stationære) som er fra 2009 (om det så er æld-gammelt i IT sammenhænge !) er der 2 RAM-sokler (de tager kun DDR2 ram ifølge manualen)  og der er pt 4. GB (2 * 2 GB blokke). Som du skriver (bagud) supporteres kun ca. 3GB2 af XP og for at udnytte WIN 10 ressoucerne bedre skal den opdateres til min 8 GB.  Processoren (en Intel model ??) er  64 bits, så her bliver det ikke .begrænsningen..

Og det er her vi tænker på om det er MULIGT at opdatere til 8 GB RAM.
(F**en skulle investere i 2 * 4 GB blokke hvis de ikke supporteres !)

Ellers ny stationær !

Kristian
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2016 - 13:58 #17
Det ene er, ar XP er 32 bit og den kan ikke udnytte flere ram end der er. Det andet er, at DDR2 er alt for langsomme i forhold til DDR3., så ja bundkortet er for gammelt
til en opdatering. Desuden er processoren garanteret også langsom i forhold til nyere, og 17 år er virkelig ældgammelt inden for IT.
En ny stationær? Ja når  alt er forældet, mener jeg, at det er absolut det bedste.
01. december 2016 - 18:50 #18
HEj,

Jeg mener også at vi bør skifte til en nye stationær (men det er ikke min afgørelse) ...

Købe en stationær BAMBUS (ikke en mærkevare, de er sgi for dyre) da min erfaring er, at på grund af benhård konkurrence PC-fabrikanterne indbyrdes, kan de ikke konkurrenre på kvaliteten. Svækker de bare eeen  gang er de ude af markedet. Sådan noget rygtes lynende hurtigt, og det er rygter, som er svære at slå ihjæl.

Få den UDEN Win 10  (hvad skal hun med een til) , 8 GB RAM (minimum), 1 GB netværk (hun kan ikke udnytte det nu - men hvem ved senere ), et godt video-kort  og en fornuftig pris.

Fås den ikke der, så får den her eller et andet sted.  Så vi er på jagt,

OK, jeg takker for din hjælp og ønsker dig en god jul.

Kristian
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2016 - 19:25 #19
Godt nok, men lige en vigtig ting til sidst; Windows kan godt installeres på mere end een computer, men den kan kun aktiveres på een. Så den kan kun køre en prøvetid,
så begynder Microsoft at lukke ned. Så gør ikke det. Hvis I alligevel køber en færdig maskine, er det nok billigst at købe med windows. Og så er der jo garanti på det hele.

Og også en god jul til dig :-)