Avatar billede jastha Juniormester
30. november 2016 - 04:28 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Excel formel til at finden summen for en md. samt år.

Hej alle sammen.

Jeg er lidt op og slås med Excel og håber at der er nogle som måske kan hjælpe mig på vej.

Jeg har et stort regne ark med en masse datoer.

Datoerne ligger i kolonnen C6 og ned (6 år frem) (Start datoen er dynamisk)
Jeg har nogle beløb i kolonnen L6 og ned som jeg gerne vil lægge samme pr. md. samt pr. år

Så det jeg mangler er noget som kan finden ud af hvilken md-år hver linen er og så lægge L kolonnen sammen.
Meget gerne uden VBA!

På forhånd tak
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
30. november 2016 - 06:00 #1
Overvej om du ikke kan flytte dine data så de står ved siden af hinanden og så bruge en pivottabel til formålet.

https://www.dropbox.com/s/6oua0gddokvhm0h/SumM%C3%A5ned.xlsx?dl=0
Avatar billede Hestehat Seniormester
30. november 2016 - 08:35 #2
Kan du uploade et eksempel?
Avatar billede anedi Ekspert
30. november 2016 - 09:29 #3
Prøv denne matrixformel eventuelt, hvor du har måned i A1 og år i B1 (og nedefter):
=sum(if(month($C$6:$C$10000)=$A1;if(year($C$6:$C$10000)=$B1;$L$6:$L$10000;"");""))

Formlen evalueres ved at holde CTRL + SHIFT nede inden du trykker enter.

Vh
Anedi
Avatar billede jastha Juniormester
03. december 2016 - 07:14 #4
Undskyld det lidt sene retur svar.

xl-Enthusiat jeg takker for dit svar #1, det fik det til at virke. men ikke på den måde jeg eventuelt regnet med. (Men det kan bruges til at lave et pænt overblik på en anden siden en tabellen.

anedi Ideen med den matrixformel er heller ikke helt tosset, men jeg har brug for at fx jan 2017's tal bliver lagt sammen der efter feb ........
nå alle md er regnet sammen måden for måned.
Det vil sige ikke alle jan måned i alle år men kun det år.
Eventuelt se det eksemble jeg har lavet her.
https://drive.google.com/file/d/0B45cDA8WRfEoRzZRVk1BR09iOTQ/view?usp=sharing

Håber at en af jeg kan komme med en løsning på det!
xl-Enthusiat jeg vil give dig del i point også da det er en del af det jeg også havet brug for.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
03. december 2016 - 09:04 #5
Hvis du kan leve med hjælpeceller som i kolonne A og B kan følgende måske bruges.

https://www.dropbox.com/s/bb2iesx5j4f21zi/Find%20dato.xlsx?dl=0
Avatar billede jastha Juniormester
04. december 2016 - 00:08 #6
Jeg ændre lidt i de 2 formel så de kom til at se sådan her ud også kunne jeg klare den uden de 2 ekstra kolonner

=HVIS(MÅNED(C7)<>MÅNED(C8);SUM.HVIS($B$7:$B$801;B7;$L$7:$L$801);"")

=HVIS(ÅR(C7)<>ÅR(C8);SUM.HVIS($A$7:$A$801;A7;$L$7:$L$801);"")

Jeg takker mange gange for hjælpen.
Det er vildt at se hvor hurtigt der kommer et svar.
Avatar billede jastha Juniormester
04. december 2016 - 00:42 #7
Sry det virker ikke det jeg har skrevet.

løsningen bliver med de 2 ekstra kolonner som xl skrev i svar #5
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
04. december 2016 - 06:12 #8
Hvis det er vigtigt for dig at undgå hjælpekolonner kan du bruge matrixformler som vist i kolonne O og P.

https://www.dropbox.com/s/4vzfe154ldbvtkc/Find%20dato_2.xlsx?dl=0

Vær dog opmærksom på, at hvis du har rigtig mange rækker (mange tusinde) så kan matrixformler være med til at gøre Excel langsom.

Husk ved indtastning af en matrixformel at holde Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter. Når én matrixformel er indtastet korrekt kan den kopieres til andre celler på normal måde.