Avatar billede hemberg Forsker
15. januar 2017 - 08:59 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

to subnets på én administreret switch

Hej alle,

Kort spørgsmål - Kan man have to subnets/netværk (med hver deres egen router og dhcp server) koblet til én og samme administreret switch (med egen IP-adresse). Så det stadig vil virke som to forskellige og adskilte netværk?
Avatar billede chalde Seniormester
15. januar 2017 - 11:35 #1
Så længe switch understøtter vlan. Så er det bare at tildele portene hvert sit unikke vlan. Se evt. http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/lanwan-howto/30071-vlan-how-to-segmenting-a-small-lan
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. januar 2017 - 16:31 #2
Hvis din switch er "managed" kan den som regel også allokere portene til specifikke vlans. Det er MEGET enkelt at lave og giver en fin adskillelse af de to netværk.
Avatar billede hemberg Forsker
15. januar 2017 - 16:37 #3
Super tak. Går ud fra at man heller ikke fraskriver sig muligheden til Linkaggression ved VLAN. Har nemlig en synology nas hvor jeg vil prøve om det gir' noget ekstra fart med 4 porte i linkaggression.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. januar 2017 - 16:41 #4
Du fraskriver dig det ikke men der kan være forskelle på hvordan det er implementeret. Kig f.eks. efter "bundling" i dine switch-settings.
Avatar billede hemberg Forsker
16. januar 2017 - 18:03 #5
Tak for info. Har fået det sat op nu tror jeg.