Avatar billede PPN_CCO Praktikant
10. februar 2017 - 15:04 Der er 4 kommentarer

Makro til at kopiere/linke række fra et ark til et andet

Hej

Jeg sidder pt med et dokument hvor jeg har en masse rækker jeg gerne vil have flyttet til et nyt ark.

Jeg vil således have et originalt dokument på Ark 1, og jeg vil på de efterfølgende Ark have de rækker jeg gerne vil arbejde med.
Mit ønske er, at de rettelser, jeg måtte udføre i de efterfølgende ark, automatisk også sker tilbage i Original dokumentet for de gældende rækker.

Kan man skrive en makro for dette eller hvordan ?
Avatar billede jens48 Ekspert
10. februar 2017 - 18:17 #1
Nu skriver du ikke hvor mange efterfølgende ark du har, hvilke kriterier du vil bruge for at flytte data eller hvor mange kolonner, der skal flyttes, Men jeg har lavet en lille makro, som ganske vist kun flytter til et ark. Måske kan det være til inspiration

Sub Flyt()
y = 1
For x = 1 To 26
If Cells(x, 1) = "G" Or Cells(x, 1) = "H" Or Cells(x, 1) = "I" Then
Rows(x).Copy
Worksheets("Sheet2").Cells(y, 1).PasteSpecial Paste:=xlPasteValues
Cells(x, 1).Formula = "=Sheet2!A" & y
Cells(x, 1).Select
Selection.Copy
Range(Selection, Selection.End(xlToRight)).Select
ActiveSheet.Paste
y = y + 1
End If
Next
Application.CutCopyMode = False
Range("A1").Select
End Sub
Avatar billede Mads32 Ekspert
10. februar 2017 - 19:31 #2
Hej  et spørgsmål:

I dit oplæg skriver du:  jeg har en masse rækker jeg gerne vil have flyttet til et nyt ark.
Og du skriver: på de efterfølgende Ark have de rækker jeg gerne vil arbejde med.

Arbejder du med 1 eller flere efterfølgende ark??

Hvis du arbejder med flere efterfølgende ark: Skal en række fra ark1, anvendes på flere ark?  eller skal en række kun anvendes på et ark?
Avatar billede Mads32 Ekspert
10. februar 2017 - 21:38 #3
Hej.

Jeg har lavet et lille eksempel, men en løsning uden VBA.

Den kan kun anvendes hvis der ikke er for mange ark, hvor data rettes.(Der er begrænsning på en hvis formel)

Der er oprettet et ekstra ark, som opsamler værdierne fra de ark hvorpå der laves rettelser. På det ekstra ark er der lavet betingede formateringer, der viser hvor der er blevet rettet  i forhold til original dokumentet. Der er ligeledes betingede formateringer på original dokumentet, der med anden farve viser, hvor der er rettelser.

https://www.dropbox.com/s/uneb5grvvfud13j/Data%20frem%20og%20tilbage.xlsx?dl=0

Jeg hører gerne dine kommentarer.
Avatar billede PPN_CCO Praktikant
10. februar 2017 - 23:05 #4
Mads32

Det lyder ret spændende. Jeg vil helt sikkert komme med en kommentar når jeg er tilbage på pinden i morgen