Avatar billede Annaproblem Praktikant
14. februar 2017 - 20:14 Der er 4 kommentarer

Excel - træk data fra en kolonne til anden kolonne hvis betingelse er opfyldt

Hej.
Jeg har et stort excel ark.
I den ene kolonne står der en masse datoer, men de er sat ind som text på følgende måde: jan 7, 2016.

I den kolonne ønsker jeg at trække alle dem ud som opfylder betingelsen af at indeholde tallet 2016 eller 2017 eller at den er helt blank cellen.

Er der nogen der kan komme med en formel for hvordan dette gøres?

Eksempel på kolonne hvor jeg vil trække ud fra:

Jan 5, 2016
Apr 7, 2015
Aug 6, 2017
Dec 20, 2014
Blanks
Sep 15, 2016

Hvis du ved hvordan, må der også gerne tilføjes et eksempel der viser, hvorledes der slettes de rækker der ikke opfylder betingelsen. Men denne ekstra creme del a creme kan jeg godt undvære :)

Hilsen Anna
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
14. februar 2017 - 21:18 #1
Følgende:

=HVIS(ELLER(A1="";ELLER(--(HØJRE(A1;4))={2016\2017}));A1;"")

udtrækker det der står i A1 hvis årstallet er enten 2016 eller 2017. Hvis A1 er blank returnerer formlen #VÆRDI!

Er det noget i den retning du mener?
Avatar billede Annaproblem Praktikant
14. februar 2017 - 21:45 #2
Tak for din besked. Det er meget i den dur, men det fungere ikke helt. Jar har indtastet formelen, men den kommer frem med #værdi! selvom jeg har 2017 i feltet.

Ved ikke om det kan skyldes, at cellerne er tekst celler ikke og ikke tal/dato celler?

Jeg bruger kolonne B til at søge i kolonne A. Det resultat jeg havde forventet at få i cellen B hvor jeg skriver mine søgekriterer er det som fremgår i cellen til vestre i kolonne A.

Giver det mening for dig? Hilsen Anna
Avatar billede ebea Ekspert
14. februar 2017 - 22:20 #3
Indsæt i B1, og kopier nedefter, så langt du behøver.
=HVIS(TÆL(SØG({"2016";"2017"};A1));A1;"")