Avatar billede tifojuve Juniormester
21. februar 2017 - 10:03 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

HVIS-sætning med farvet tekst

Hej.

Jeg har et ark med talværdier i 22 rækker og 26 kolonner. Der er yderligere 3 kolonner med nogle andre talværdier, som er en slags grænsekriterier. Jeg vil gerne have farvet de første talværdier afhængigt af hvor store de er i forhold til grænsekriterierne. Hvis jeg bruger betinget formatering skal jeg gøre det for hver række, ikke? I stedet vil jeg gerne ordne det med en formel jeg kan kopiere til alle rækker, da grænsekriterierne er forskellige for hver række.

Kan jeg det?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. februar 2017 - 14:56 #1
Avatar billede tifojuve Juniormester
22. februar 2017 - 11:18 #2
Nej, ikke helt. I din løsning er det jo L3 som alle tallene bliver sammenlignet med. Jeg har brug for at tallene i række 4 bliver sammenlignet med L4, tallene i række 5 bliver sammenlignet med L5 og så videre. Derudover ser det ud til at din formatering ikke virker, da baggrunden også farves rød dér hvor tallet er mindre end det i L3?

Eller læser jeg det forkert?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. februar 2017 - 12:46 #3
Avatar billede tifojuve Juniormester
22. februar 2017 - 13:25 #4
Ja, det var meget bedre - tak for det.

Jeg kan dog ikke forstå hvorfor det virker når jeg ser på formlen i den betingede formatering: =C3>$L3.

Kan du forklare hvordan det fungerer?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. februar 2017 - 16:13 #5
Jeg starter med at markere området C3:H20 og derefter skriver jeg formler ind i betinget formatering.

Hvis du markerer en celle i området C3:H20 og går ind i betinget formatering så vil du i feltet "Applies to" se: =$C$3:$H$20.
Det betyder, at den formel der er specificeret: C3>$L3 anvendes på hele området efter samme regler som gælder for normal kopiering. C3 er relativ, det vil sige, at både kolonnenavn og rækkenummer ændres når der kopieres til højre og nedad.
$L3 ændrer kun rækkenummeret (når der kopieres nedad). Kolonnenavnet fastholdes på grund af dollartegnet foran.

Du kan prøve i stedet for bare at vælge C3 og så oprette formlen C3>$L3 og vælge den ønskede formatering. Bemærk at i feltet "Applies to" står der nu $C$3. Stadig med C3 valgt trykker du på Formatpenslen og maler hele området C3:H20 over. I feltet "Applies to" står der nu: =$C$3:$H$20.
Avatar billede tifojuve Juniormester
23. februar 2017 - 14:48 #6
Genialt - mange tak for hjælpen!