Avatar billede osoe Juniormester
24. februar 2017 - 06:43 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Min PC starter ikke.

Jeg har en ældre Medion stationær PC (ca 8 år), som jeg ikke kan få til at starte. Blæserne starter, men det lyder ikke som det plejer og skærmen melder intet input. Er det mon noget det kan betale sig at reparere? Og er det evt. noget en ukyndig selv kan fixe?
Avatar billede poko1 Ekspert
24. februar 2017 - 07:20 #1
Først og fremmest gå i bios typisk står der på skærmen hvilken taste du skal trykke på
Når du er der inde skal du sætte den til Optimalt trykke på ok flyt hen til fanen BOOT og sæt harddisken til første.
Avatar billede osoe Juniormester
24. februar 2017 - 08:22 #2
Tak for hurtigt svar. Det tror jeg ikke jeg kan. Jeg kan tilsyneladende slet ikke komme ind i noget som helst.
Der kommer overhovedet intet frem på skærmen og det er tilsyneladende kun kølingen, som kører.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. februar 2017 - 08:23 #3
Hvis der hverken kommer bip-lyde eller noget op på skærmen, er det noget hardware-mæssigt, strømforsyning eller bundkort, der er defekt.
Kommer der pip-lyde, så beskriv hvor mange.

Er det defekt hardware, kan det ikke betale sig at reparere - men du har vel noget data du gerne vil have reddet ud - det kan gøres på mange måder, men er også lettest, hvis du kender nogen der kan gøre det.
Avatar billede osoe Juniormester
24. februar 2017 - 08:49 #4
Der kommer overhovedet intet bip eller lign. Blæserne starter, men jeg kan ikke høre harddisken  (tror jeg det er) starte med varierende hastighed. Det lyder som om jeg bliver nødsaget til at finde en prof, der kan redde mine data. Tak for input.
Avatar billede Mikael Ekspert
24. februar 2017 - 09:21 #5
Ja få en "prof" til at hjælpe dig med at redde data ud.. Såfremt din HD ikke er smuttet, så er det normalt ret simpelt ;)

MEN få gjort det nu snart.. Inden der forsøges at få maskinen igang, med "underlige" tricks ;)
Avatar billede Uvanga Ekspert
24. februar 2017 - 09:23 #6
Et gammelt trik der evt.kan bruges; Tag 220v ledning ud af stikkontakten, og kortslut de to ben, samtidig hold startknappen inde i ca. 30 sekunder.
Avatar billede Mikael Ekspert
24. februar 2017 - 09:32 #7
#6 Helt enig.. MEN er så gammel, at jeg har lært at gå med livrem og seler.. Endda 2 af hver ;)

Er der data der skal reddes, så få det ud først..

(Rigtige mænd M/K tager jo ikke backup) ;)
Avatar billede osoe Juniormester
24. februar 2017 - 09:37 #8
Tusinde tak for jeres hjælp og engagement. God weekend.
Avatar billede Mikael Ekspert
24. februar 2017 - 09:44 #9
Ilm.. Og held og lykke ;)
Avatar billede Uvanga Ekspert
24. februar 2017 - 09:54 #10
Meld dog gerne tilbage hvis du finder en losning. Andre kan evt. bruge den. Og god weekend herfra.
Avatar billede osoe Juniormester
02. marts 2017 - 23:15 #11
Jeg henvendte mig til en lokal tekniker, som fandt ud af at det var grafikkortet, der var stået af. Føniks ville imidlertid ikke påtage sig at udskifte kortet på oem maskiner (Medion) p.gr.a. dårlige erfaringer med at komponenterne kunne være "låst" til bundkortet. Efter en samlet vurdering, valgte jeg at købe en ny pc og de flyttede den gamle harddisk over u/b, så jeg har adgang til mine data. Endnu en gang tak for bidragene.