Avatar billede vbr Seniormester
28. februar 2017 - 13:58 Der er 4 kommentarer

Brugt skærm skulle være bedst med HDMI, men er markant dårligere

Jeg har købt en brugt Samsung Syncmaster 2494 HM som skærm nummer 2 til min bærbare Dell Latitude E5430.

Jeg får de to skærme til at "flyde over i hinanden" som én skærm med indstillingen "Udvid skærmene" under "Skærmindstillinger".

Jeg startede med at koble den nye eksterne Samsung-skærm og den bærbare Dell sammen ved hjælp af den type stik (RBG), som jeg normalt brugt til formålet. Og det fungerer. Tekst og billeder ser OK ud.

Så vidt så godt.

Imidlertid googlede jeg mig frem til manualen til skærmen. Manualen anbefaler, at jeg kobler Samsung Syncmaster 2494 HM sammen med computeren med HDMI-kablet for at opnå en markant bedre kvalitet.

Det får jeg ikke. Tværtimod bliver både tekst og billeder markant dårligere at se på.

Desuden er skærmbilledet for stort til skærmen, så jeg ikke har adgang til fanebladende på eksempelvis browseren Crome.

"Auto Adjustment" virker ikke med HDMI, men gør ved RBG.

For både HDMI og RBG anbefaler computeren (under "Skærmindstillinger"), at opløsningen sættes til 1920 x 1080. En anbefaling, jeg har fulgt.

Det undrer mig en del, så hvis nogen ved, hvorfor min nye eksterne skærm og min Dell-computer sammen ikke kan levere HDMI-kvalitet, vil jeg gerne vide det.

Jeg gætter på, at det er computeren, der ikke kan levere den kvalitet til skærmen, som HDMI kan overføre.
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2017 - 14:18 #1
Din tekst ser sikkert ud som om "den har skygge" eller lignende - er det rigtig?
Du skal nok pille lidt ved din opdateringshastighed (laves under avancerede skærmindstillinger" - jeg mener at du skal skrue ned for MHz ved HDMI - men er ikke 100% sikker...
Avatar billede Rune1983 Ekspert
28. februar 2017 - 14:40 #2
Køre begge skærme samme opløsning? ... de skal helst køre samme. Ellers ser propertionerne lidt skøre ud.
Enig med #1 i også at kigge på opdateringshastigheden.
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2017 - 03:57 #3
hz frekvens og opløsing skal være den samme
husk at installere skærmens driver, selvom det virker uden

hvis det ikke virker med 60hz/1080 på begge skærme, så er skærmen 5 kr værd :)
eller hdmi kablet er defekt
Avatar billede vbr Seniormester
01. marts 2017 - 10:06 #4
Computerskærmens maksimale opløsning er 1366 x 738, og det er den, der anbefales af "skærmindstillinger". Det er også den eneste, der dur på computerens skærm.

Den eksterne skærms maksimale opløsning er 1920 x 1080, og det er den, der anbefales af "skærmindstillinger".

Teksten med HDMI kablet har ikke skygge, men fremstår alt for spinkel. Med RBG-kablet fremstår teksten fin - og jeg har mulighed for at tilpasse skarpheden manuelt.

HDMI-kablet har tidligere været brugt til at streame fra computeren op på vores tv, og det fungerede fint.

"Pille ved opdateringshastigheden" ser ud til at være den eneste mulighed for at anvende HDMI-kabel. Nogen forslag - en halvering måske?

Men det løser vel ikke, at skærmbilledet er for stort til skærmen?

Det minder mig i øvrigt om: Jeg glemte i den første beskrivelse af "problemet" at nævne, at mine videoer optaget med smartphone og afspillet fra Google Fotos hakker meget med HDMI-kabelforbindelsen, men de kører fint med RBG-kablet.

Og skærmen kører generelt fint med RBG-kablet, så til mit brug er den mere end 5 kr. værd :-). Jeg har ikke fortrudt købet, selv om jeg har givet lidt mere for den.

Jeg undrer mig bare over, hvorfor min computer og min "nye" eksterne skærm ikke kommunikerer ordentligt sammen med HDMI. Men glæder mig så meget desto mere over, at de spiller fint sammen med RBG på tværs af vidt forskellige opløsninger.