Avatar billede lisc Juniormester
02. marts 2017 - 10:39 Der er 6 kommentarer

Beregning til fordeling af pladser

Hej
Jeg har fået til opgave at fordele 13 kontorpladser til 13 kolleger. De skal sidde én uge på hver plads og kravet er 1: at man i løbet af 13 uger kommer rundt på alle pladser, 2: at man ikke altid sidder ved siden af de samme kolleger.

Hvis krav 2 ikke var der ville det jo være nemt nok, for så var det bare at cirkulere i en fast cyklus. Men desværre er der et (ikke helt så strengt) krav om ikke altid at sidde ved den samme. Det vigtigste krav er, at man kommer alle pladser igennem i løbet af de 13 uger.

Er det noget excel kan klare og hvordan???

Håber der er nogen der kan hjælpe :0)
Avatar billede supertekst Ekspert
02. marts 2017 - 10:51 #1
Hvordan er pladserne organiseret?
Avatar billede madklub Guru
02. marts 2017 - 15:41 #2
Lav en kolonne I Excel med tilfældige tal =slump()
I den næste kolonne skriver du navnene på de 13.
Sortér nu efter den første kolonne.
Avatar billede lisc Juniormester
03. marts 2017 - 10:54 #3
Altså med 13 borde og 13 medarbejdere, skal vi gerne hen over en periode på 13 uger, hvor alle skal have siddet ved et nyt bord. Og samtidig skal folk helst ikke hele tiden sidde ved siden af den samme.
Det jeg har lavet (som ikke er nogen smart excel beregning - for det kan jeg ikke finde ud af) er, at da alle borde ikke står i samme rum, har jeg randomiseret bordenes nummer. Dvs. selv om det er de samme navne der står efter hinanden i skemaet, kommer de ikke til at sidde ved siden af hinanden da der er spring mellem bordene. Efter 13 uger er vi gennem skemaet, og jeg skal igen ændre rækkefølgen på bordenes nummerering, imens navnerækkefølgen stadig er den samme. Puha, det er svært at forklare når jeg ikke kan vise det med et billede...
Avatar billede supertekst Ekspert
03. marts 2017 - 11:17 #4
Ok - det er ikke bare lige.
Du kan jo evt. uploade et billede - der er flere muligheder, hvis du søger efter dette.
Avatar billede lisc Juniormester
03. marts 2017 - 12:38 #5
Hmmm... Kan ikke lige se hvor jeg uploader et billede til denne tråd :0/
Avatar billede supertekst Ekspert
03. marts 2017 - 14:14 #6
Der findes sider på nettet til dette - prøv at søge efter dette - eller via www.supertekst-it.dk | Kontakt - så svarer jeg og du kan sende direkte