Avatar billede madsberg Juniormester
12. marts 2017 - 15:15 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Det tager 15-20 minutter at åbne og opdatere min opsummeringsfil

Jeg har en Masterfil (opsummeringsfil), som tager 15-20 minutter at åbne og opdatere. Min Masterfil indeholder ca. 8 ark og ca. 10.000 formler. Filen henter data fra 20 andre filer. Er der en god og hurtigere måde jeg kan åbne/opdatere min Masterfil på? Måske jeg kunne opdele min Masterfil i f.eks. 3 Masterfiler eller måske bliver jeg nød til at åbne samtlige kæder (20 filer) hver gang (ved ikke om dette bliver hurtigere) eller er der nogen der har et godt forslag til hvad jeg skal gøre?
Avatar billede kabbak Professor
12. marts 2017 - 20:40 #1
1.
"Filen henter data fra 20 andre filer"
Er de ens opbygget og ligger de i samme bibliotek, som Masterfil.

2.
De formler, du har, er det formler som "bare" henter data, eller laves der udregninger i Masterfil.

hvis formlerne, "bare" henter og filerne ens opbygget, vil en makro, nok kunne gøre det på under et minut
Avatar billede madsberg Juniormester
13. marts 2017 - 07:29 #2
Hej kabbak
1. De 20 filer er ens opbygget med 12 skemaer med 20 rækker og ca. 50 kolonner i hvert skema. Men brugerne vil vælge forskellige opgaver, så rækkefølgen (i rækkerne)vil på sigt ikke blive ens. Jeg kan evt. også blive nød til at indsætte nogle flere rækker i nogle filer/skemaer hos nogle enkelte brugere, hvis der ikke er plads nok. Dette vil forskyde nogle formler i Master filen. Masterfilen ligger i samme bibliotek som de andre 20 filer. Men stien til de 20 filer er meget lang i Masterfilen, da denne helst skal opdateres uden at man skal åbne samtlige de andre 20 filer.

2. De formler (nærmere 50.000 formler i stedet for de 10.000 jeg skrev først) jeg bruger i Masterfilen er hovedsagelig: HVIS / LOPSLAG / VOPSLAG / SAMMENLIGN / SUMPRODUKT eller en kombi af disse.

Jeg har ingen erfaring med OneDrive, men kunne man tænke sig, at det ville gå hurtigere, hvis filerne ligger her?
Avatar billede kabbak Professor
13. marts 2017 - 08:22 #3
Med VBA, åbner jeg filerne 1 af gangen og lukker dem hurtig igen.
Jeg har heller ingen erfaring med OneDrive, men normalt bliver alt langsommere, når det ikke ligger på egen pc, men dit ligger måske på en server ??.

Kan du uploade et eksempel på den datafil og din Masterfil, der indeholder overskrifter og nogle enkelte fiktive data.

Desuden en forklaring inde i de respektive arke, om hvadder skal gøres med dataerne, du kan skrive det i en tekstboks
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2017 - 12:45 #4
#1 nej der er intet som bliver hurtigere af at ligge ikke-lokalt

#2 jeg tror du har overskredet grænsen i excell, og at filen er blevet så langsom pga alle de fletninger du har lavet.  -jeg ville lave det om..
Avatar billede madsberg Juniormester
14. marts 2017 - 17:49 #5
Undskyld jeg først vender til nu. Tak for gode råd. Jeg har prøvet at strømligne mit regneark lidt mere. Har opdelt min masterfil i 2 filer. Har lagt alle filerne ud i roden af drevet i stedet for 6-7 underbiblioteker nede. Nu går det hele lige pludselig meget hurtigere. 10 sekunder for at åbne de 2 masterfiler. Jeg ved ikke præcist hvad der gjorde det så langsomt før og frygter stadigvæk at de 2 masterfiler begynder at beregne i en halv time som før, når folk begynder at lægge data i de 20 brugerfiler.