Avatar billede Titti Wesseltoft Praktikant
15. marts 2017 - 09:35 Der er 10 kommentarer

sortere efter indhold i kolonne

Vi har et regneark, der består af to sider - første side har tre kolonner, elevnummer, elevnavn og linjen eleven er knyttet til.
Denne tabel hentes ind fra Navision. Og den skal det ikke være muligt at rette i.
I stedet skal der kunne laves en kopi/sortering eller lign i ark 2, hvor vores kolonner er navngivet efter linjerne, og hvor elevernes navne skulle komme frem under den enkelte linje.
Er der nogen der har et bud på hvordan sådan en kage skal skæres?
Avatar billede esys Juniormester
15. marts 2017 - 11:48 #1
Jeg ville umiddelbart se om det var muligt at enten hente data fra Navision via ODBC og så danne de Pivot-tabeller I har brug for (så kan I sortere som I har lyst til). Alternativt bruge data fra fane 1 til at lave en Pivot på fane 2.
Herefter er det bare at gå ind og højreklikke på fane-navnet på fane 1 og vælg "Beskyt ark" med et password. Du kan evt sætte Excel'en til automatisk at refreshe data ind når det åbnes. Så kan I bare lukke og åbne arket igen når I skal have opdaterede lister.
Det kunne tænkes at I vil have en speciel sortering på linjerne så overvej eventuelt at oprette nogle studie-linje-numre (eller sorteringsnumre) i Navision og så få dem med ud så I kan styre sorteringen inde fra Navision
Avatar billede Titti Wesseltoft Praktikant
15. marts 2017 - 12:12 #2
Kan man der få den til at sortere, således at der kun er en kolonne med hvert linjenavn, og der under dette linjenavn, er samlet alle elevnavnene på den pågældende linje?
Avatar billede esys Juniormester
15. marts 2017 - 12:35 #3
yeps !
Avatar billede anedi Ekspert
15. marts 2017 - 12:37 #4
Pivot tabeller er ikke gode til tekst som udgangspunkt.

Hvis linjenavnene er indskrevet i ark2 række 1 kan du prøve om denne matrix-formel kan klare det (indsættes under første linjenavn i ark 2):
=IFERROR(INDEX(Sheet1!$B$2:$B$1000;SMALL(IF(Sheet1!$C$2:$C$1000=Sheet2!B$1;ROW(Sheet1!$C$2:$C$1000)-1);ROWS($1:1)));"")

Du skal selv rette Sheet1 til det arknavn du har givet udtrækket fra Navision. Og så har jeg antaget at elevnavn står i kolonne B og Linjenavnet står i kolonne C.

Husk at evaluere formlen ved at holde CTRL+SHIFT nede inden du trykker enter.

Vh
Anedi
Avatar billede esys Juniormester
15. marts 2017 - 12:38 #5
Hvis du lægger nogle farvekoder ind i Navision så kan du derinde fra også styre farvebaggrund eller tekstformat under elever og linjer ovre i Excel
Avatar billede esys Juniormester
15. marts 2017 - 12:42 #6
Er helt enig med Anedi i at Excel-pivot ikke er særlig god til at huske formater. Tricket er faktisk at have en ekstra udskrifts-fane som ikke har pivot og som blot viser det, der står på Pivot-fanen. Herved husker den formaterne fra refresh til refresh af data.
Avatar billede Titti Wesseltoft Praktikant
15. marts 2017 - 13:02 #7
Jeg har nu prøvet de indkomne forslag og desværre ser ingen af dem ud til at kunne genere den tabel vi mangler.
Avatar billede anedi Ekspert
15. marts 2017 - 14:17 #8
Hvad er det der ikke virker?
Det er svært at gennemskue ud fra #7, hvordan vi kan hjælpe dig videre.

Prøv eventuelt, at uploade et eksempel på dit ark, som det ser ud, når du har hentet data ned samt en beskrivelse af det ønskede resultat.

Vh
Anedi
Avatar billede Titti Wesseltoft Praktikant
16. marts 2017 - 07:33 #9
jeg kan ikke se hvor jeg kan uploade det til
Avatar billede anedi Ekspert
17. marts 2017 - 13:07 #10
Det kan eksempelvis gøres til dropbox med link herind.
Der er desværre ikke en mulighed for at upoloade direkte her på siden.

Vh
Anedi