Avatar billede Droa Seniormester
15. marts 2017 - 17:22 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

xbuild csharp 7 på debian

Hej Eksperter.

Dette er lidt af et specielt spørgsmål, jeg har en jenkins kørene på en debian 8  maskine, med mono-xbuild hentet fra apt-get.

xbuild --version
XBuild Engine Version 14.0
Mono, Version 4.8.0.0
Copyright (C) 2005-2013 Various Mono authors

dog ser det ud til at hvis jeg prøver og compile c# 7.0 syntax kode, som f.eks if(obj is TypeKlasse typeklasseobj)
at den vil sige den ikke kender til koden, er der en måde og bruge xbuild til og compile c# 7.0 kode?
jeg regner med den skal bruge en nyere engine version? og hvor finder man den til debian?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. marts 2017 - 02:26 #1
Foerst skal vi checke om compileren kan klare det.

Saa proev med en direkte command line compile:

mcs -langversion:7 ...

Virker ikke => opdater Mono

Virker => fortsaet troubleshooting

----

Proev med eksplicit Csc task med explicit LanguageVersion aka:

<Csc LangVersion="7" ...>
Avatar billede Droa Seniormester
17. marts 2017 - 17:46 #2
jeg prøvede at tjekke mcs versions tjek, den gav mig fejl.

error CS1617: Invalid -langversion option `7'. It must be `ISO-1', `ISO-2', Default or value in range 1 to 6

kan gætte mig til det betyder den ikke har 7, jeg har du allerde sat både alpha og beta versioner ind i min source.list, og kan da se den tjekker for opdateringer, når jeg køre apt-get update og upgrade.. men den finder intet.. betyder det at der slet ikke er understøttelse for 7 i debian endnu?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. marts 2017 - 18:03 #3
http://www.mono-project.com/docs/about-mono/compatibility/

naevner kun C# 6, saa maaske er du uheldig.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. marts 2017 - 18:07 #4
Men .NET Core 1.x skulle have C# 7 support og vaere tilgaengelig paa Linux.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. marts 2017 - 18:08 #5
Og det lidt kyniske spoergsmaal: har du behov for C# 7?
Avatar billede Droa Seniormester
17. marts 2017 - 18:18 #6
Nej jeg tror ikke 7.0 er nødvendig, jeg er ved og gennemgå koden for fejlene, også må jeg bare prøve og compile i 6.0, jeg tror først at 7.0 support kommer i Mono 5.0.0 som stadig er i udvikling, desværre skal man hente en Mono Nightly for at få adgang til 5.0.0, som jeg ikke vil være så tilfreds med.

Men tak for hjælpen, fik i det mindste udelukket brugen af 7.0, som nok er for det beste :)
Avatar billede arne_v Ekspert
17. marts 2017 - 18:28 #7
Der er altsaa ogsaa kun 10 dage siden C# 7 blev rigtigt releaset (VS2017 final).
Avatar billede Droa Seniormester
17. marts 2017 - 18:28 #8
Så bygger den! :)

det værste var nogen af de nye Lazy Type Cast som jeg nænvte.

jeg ændrede dem til c# 6.0 håndterbare, og nu ser det ud til og lave builds på min jenkins, perfekt! :)
Avatar billede arne_v Ekspert
17. marts 2017 - 18:44 #9
Here comes CI!