Avatar billede BPA Seniormester
26. marts 2017 - 17:39 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Beskyttelse af personlige data Win 10 - fortsat

Trådstarter "jegerdiana" har vist fået løst sit aktuelle problem.
Det er vist velkendt at Win 10 rager alle tilgængelige data ud fra os alle og oftest uden vores viden.
Jeg har samlet en del udklip fra nogle aviser der beskriver nogle af de indhug på vores "privatliv"
Der er rigtigt mange indstillinger der bør aktiveres for at undgå de værste ting.
Det er næsten uoverskueligt da det viser sig der næsten er 50 parametre.
Af artiklerne fremgik at et program " Shutup 10 " var egnet til novicer som os.
https://www.oo-software.com/en/us/shutup10
Jeg foreslår I kaster blikket på den side og læser videre om dette gratisprogram og eventuelt installerer det.
Hvis programmet aktiveres kan der sættes hak for den selv indstiller tingene.
Det virker som det er til at overse, så den løsning har jeg brugt som den første installation på min nye Labtop.
Har nogen i forum erfaring med O&O Shutup program ?
Giv et pip baglæns.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. marts 2017 - 18:00 #1
win10 er microsofts svar på apple/google succes med mobiltelefon-dataindsamling. Microsoft vil også have data på brugere, og da de ikke har noget hardware der virker, så blev det via windows. Hvis man vil være 'anonym' så skift til windows phone også.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2017 - 19:57 #2
Kender ikke programmet shutup.
På mine hjemme computere har jeg valgt brugerdefineret installation og slået alt fra hvad der kan slås fra. Derud over har jeg tilmed kørt Powershell og fjernet alle programmer Win 10 kommer med. Selv den for mig elendige Edge browser har jeg fjernet.
Det eneste ikon i start menu jeg ikke har kunnet fjerne er "forbind". Det kan jeg godt leve med :-)
Avatar billede BPA Seniormester
26. marts 2017 - 21:19 #3
claes57
Du har vist nævnt tidligere at du bruger en Windows Phone.
Ved indførelse af Mobile Pay's nye tiltag om at tilbyde en PBS lignende ordning, har jeg også læst, at der vil du ikke kunne bruge en Windows Phone.

220661

Du burde måske ulejlige dig med at downloade shutup og se hvad du eventuelt kan gøre yderligere end hvad du har beskrevet. Der er jo ca. 50 on/of switche for hvad Windows må. Nogle har næppe den store betydning vil jeg tro.
Spørgsmålet gik nu mere ud på om nogen kunne gennemskue om det ville være fornuftigt at anvende det rekommanderede forslag den viser.
Det ville da være guf for os novicer. Så behøver vi ikke forhåndsviden som I har.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. marts 2017 - 07:36 #4
Hvis mobilepay betalingsservice ikke presser nets' priser, så skal jeg nok skifte tlf. Og da jeg har iPad, så bliver det 99% sikkert iPhone. Ellers må jeg høre i banken om de er med i en billig online betaling.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. marts 2017 - 11:11 #5
#3 Ja det vil jeg da lige teste :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. marts 2017 - 11:28 #6
På denne pc her var der ikke grund til at gøre ydeligere. Langt de fleste var grønne tjektegn, og nogle gule trekanter. Grunden til gule trekanter er at jeg har udeladt en del funktioner som jeg ikke selv bruger. Derfor Shutup skriver disse gule trekanter. Havde også et udråbstegn ud for Defender der er deaktiveret. Men da jeg bruger Kaspersky som beskyttelse på skal Defender jo ikke køre.
Avatar billede BPA Seniormester
27. marts 2017 - 14:29 #7
220661
Det var pænt af dig at ulejlige dig med at efterprøve shutup.
Af det resultat du kom frem til, tillader jeg mig at tro at man kan anbefale
O&O Shutup program til mindre øvede nye Win 10 brugere for at få styr på de fleste personlige data så de bliver indendørs.
Det virker ikke som emnet har den store interesse, så jeg lukker og markerer dig for en løsning.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. marts 2017 - 14:50 #8
Velbekomme og tak :-)