Avatar billede nogetfornoget Mester
26. april 2017 - 14:39 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til IF sætning med 4 udfald - eller alternativ til dette

Hej,

jeg skal have lavet en formel, så jeg kan bestemme værdien i et felt i mit regneark.

Mit felt G8 afgør værdien af mit felt H8

Mit scenarie er:
Hvis værdien er 0 - skal der ikke stå noget

Hvis værdien er fra og med 1 og til og med 5 skal der stå "Grøn" (Risikovurdering!D29)

Hvis værdien er fra og med 6 og til og med 14 skal der stå "Gul" (Risikovurdering!D30)

Hvis værdien er fra og med 15 og opefter skal der stå "Rød" (Risikovurdering!D31)

Har forsøgt mig via IF sætninger - men render lidt skævt, når jeg skal have dem samlet...

Har problemer med mine "fra og med/til og med" - samt at samle dem alle...

Håber der er en derude, der har lyst til at byde en med et løsningsforslag til mig :-)

jeg er åbne for andre løsninger end IF-sætninger - det var bare lige min første indskydelse...
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. april 2017 - 15:00 #1
=GENTAG("Grøn";(H8>=1)*(H8<=5))&GENTAG("Gul";(H8>=6)*(H8<=14))&GENTAG("Rød";(H8>=15))
Avatar billede acore Ekspert
26. april 2017 - 15:05 #2
Eller lav denne lille tabel i A1:B4

0    (en blank tekststreng)
1    Grøn
6    Gul
15    Rød

Skriv denne formel i H8

=VLOOKUP(G8;A1:B4;2)

VLOOKUP hedder vist LOPSLAG på dansk
Avatar billede nogetfornoget Mester
26. april 2017 - 16:28 #3
Brugte løsningen fra xl-Enthusiast - den virkede :-)

har ikk testet løsningen fra acore endnu - kan ikke se hvor den tager højde for intervallerne? fra 1-5, 6-14 og dem over 15...
Avatar billede acore Ekspert
26. april 2017 - 16:42 #4
Prøv den - der står 0-1-6-15 i kolonne 1, og da VLOOKUP vælger det første tal, som er større end eller lig argumentet, så virker det.
Avatar billede nogetfornoget Mester
27. april 2017 - 08:23 #5
Det giver mening - har lige prøvet - den virker også - den får også lige "Løsnings markøren" :-)

mange tak :-)
Avatar billede acore Ekspert
27. april 2017 - 09:14 #6
Tak - hver metode har sine fordele og ulemper