Avatar billede jcr18 Professor
28. april 2017 - 18:07 Der er 16 kommentarer

windows 7 opstarts problemer

Hej. Kører windows 7 pro http://peecee.dk/upload/view/466598/full på en generel lynhurtig pc. Har kørt perfekt i meget lang tid, men forleden blev den udsat for et strømsvigt og efter den tid tager den ca. 1 minut fra jeg hører pc`ens første biplyd efter tryk på startknappen og til der kommer et windows logo på skærmen, altså billedet hvor man indtaster sin kode til brugernavnet.
Indtil skærmbilledet dukker op ser jeg ikke engang at den indlæser i startfasen og kan derfor ikke få lov til at komme ind i bios via F2. Før i tiden tog det kun max 10 sek at nå dertil. Nu som nævnt op til ca. 1 minut.
Håber på et godt indput.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. april 2017 - 18:17 #1
fra du tænder, så punk F2 til du kommer i bios - bare for at genskrive data. Og så lige fra windows dos-boks:
chkdsk c: /r
den vil nok skrive, at det skal køres efter genstart, så genstart og lad den tage den tid, det tager (det kan være laaaang tid - timer)
som jeg husker det, så tæller den trin 1-5 og de skal alle løbes igennem. Hvis den finder læsefejl på disken så bruger den ekstra tid på det område.
Avatar billede jcr18 Professor
28. april 2017 - 19:40 #2
Hej Claes. Den F2 metode har jeg forsøgt, men jeg får ikke lov til at komme i bios, og min HDD regenerator siger nul fejl på diskene men jeg prøver lige chkdsk c: /r metoden, nu her hvor jeg er kommet ind i windows.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
28. april 2017 - 20:28 #3
Prøv evt. at fjerne dit BIOS-batteri på bundkortet og aflade kortet (fjern strømmen og lad den stå et stykke tid) - måske en lille bid af din BIOS-info er korrupt.
Avatar billede jcr18 Professor
28. april 2017 - 20:38 #4
burde jeg nok have skrevet, men har også prøvet dette + clearet jumperne.
Avatar billede jcr18 Professor
28. april 2017 - 20:40 #5
Har endvidere gennemgået samtlige usb-connectors, checket harddiske for fejl (HDD regenerator) osv osv. Det virker ret håbløst.
Avatar billede jcr18 Professor
28. april 2017 - 20:42 #6
CRKrogh> Og netop derfor ville jeg gerne ind i bios for et check, men får som skrevet slet ikke lov.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. april 2017 - 20:45 #7
derfor chkdsk - harddisk har et par tabeller med indholdet, og hvis der er strømsvigt, så når den ikke at opdatere med hvad der er i cache-lager og ajourføre tabeller.
Hvis de to tabeller ikke er ens, så er windows i tvivl om hvad der er rigtigt. Chkdsk læser alle bidder på disken igennem og retter (som godt som muligt) fejl.
Avatar billede jcr18 Professor
28. april 2017 - 20:45 #8
Kunne det være en idè at gå in i boot via msconfig? Evt. ændre på opstarten der? Jeg tror faktisk jeg prøver generelt fanen og kører: diagnostisk start.
Avatar billede jcr18 Professor
28. april 2017 - 21:57 #9
Status:
Ny resetting af jumper - afmontering af bundkortets batteri - strøm frakoblet - et 5 sek. ekstra tryk på tænd/sluk knappen - alle usb-enheder frakoblet - venter ca. 10 min - starter herefter op igen og nu går pc`en automatisk ind i bios (dejligt) uden at jeg har trykket på noget. Benytter lejligheden til at gennemgå alle instillinger som ser ud som de skal (ud fra min beskeden viden) - POST DELAY viste 3 sek. Har efterfølgende restartet pc`en og den viser fortsat ikke bootprocessen. Normal plejer jeg at klikke F2 lige efter indlæsningen og før windows logoet vises (og det virker) - men jeg får fortsat ikke denne mulighed. Processen tager dog nu kun ca. 20 sekunder (oprindelig tager det normalt 5-6 sek), så situationen er forbedret.. Jeg har også taget en chkdsk så alt i alt ser det ud til at jeg trods alt kan komme i gang forholdsvis hurtigt - dog uden mulighed for at kunne komme ind i bios på normal vis?
Avatar billede jcr18 Professor
28. april 2017 - 21:58 #10
(oprindelig tager det normalt 5-6 sek) = kunne misforståes. Det var da den var hel ny.
Avatar billede posten Ekspert
29. april 2017 - 04:39 #11
da jeg kan se du har en "stor" cpu i din vision pc'er kan jeg anbefale du evt sætter en ssd disk i med en win 10 og fortsætter med de 64 bit det vil du få støre glæde af end win 7 uden opdateringer til https://www.proshop.dk/SSD/Kingston-SSDNow-UV400-SSD-240GB/2546000 og hvid du vil ha mindre plads : https://www.proshop.dk/SSD/Transcend-SSD370S-25-SSD-Alu-S-128GB/2495494
Avatar billede 220661 Ekspert
29. april 2017 - 07:05 #12
Hvad med en systemgendannelse til før den lukkede forkert ned?
Er det prøvet?
Avatar billede jcr18 Professor
29. april 2017 - 11:45 #13
Efter at have "fiflet" en del frem og tilbage med forskellige muligheder, tyder noget på at jeg måske har fundet løsningen (delvis). Fra pc`ens lukkes ned og til den starter op igen - kører boot processen frem til POSTprosessen og sluttelig når windows login billedet går der max 15 sekunder og det er lige præcis det der var ønsket. Egentlig svarende til den hastighed den havde da jeg fik den som ny.
Jeg ser nu også hele startprosessen - forstået på den måde, at efter første bip ser jeg boot prosessen hvor jeg får mulighed for at klikke F2/delete på det rigtige tidspunkt. Herefter kommer de der windows barer flyvende rundt og danner et loge. Den del var også sort før. Og så til sidst selveste indlæsningen af windows.

Men........problemet tyder på at det er min nye monitor (ASUS MX299Q 29) som blokerer i opstarten. Den er ikke hovedskærm men skærm 2. Så det må være et spørgsmål om lige at finde ud af en indstilling der gør at skærmen ikke længere blokerer for det jeg skal se.
Avatar billede jcr18 Professor
29. april 2017 - 11:48 #14
Posten > Jeg benytter i forvejen en samsund SSD disk til mit windows 7 men ellers tak for tippet.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. april 2017 - 15:52 #15
Har du lige skiftet grafik kort som problemet opstod?
På min pc her er dvi stikket hardware mæssigt foretrukket hvis der er skærm monteret i, og så er det lige meget om skærmen er tændt eller ej. Her kan godt gå noget tid før Windows logger på agv skærmen som der er pc skærm. DVI vælges automatisk som hoved skærm på mit kort
Avatar billede jcr18 Professor
29. april 2017 - 16:09 #16
Nej det havde jeg ikke. Systemet har kørt upåklagelig siden jeg fik den nye monitor - det var først her forleden hvor jeg fik et strømsvigt (alt gik ned på den hårde måde) at problemerne opstod.
Alt kører nu som det skal, bortset fra at jeg ikke får lov til at se hvad der foregår fra booten kører og frem til windows indlæses. = sort skærme.