Avatar billede chrwn Praktikant
28. april 2017 - 20:50 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Kan man bruge RJ45 kabel som forlænger til RJ11?

Hej Eksperter...

Jeg har mit KAP stik til min VDSL forbindelse i vores børneværelse nedenunder. Der er allerede trukket et RJ45 kabel fra børneværelset via skunkrum og så videre op til kontoret. Jeg vil gerne have mit modem op at stå på 1. sal, så jeg ikke har mit trådløse udstyr lige ved siden af min søns seng. Så her kommer mit spørgsmål:

Kan jeg smide et RJ45 samlestykke i hver ende af RJ45 kablet, og så sætte et RJ11 kabel i hver ende? Umiddelbart burde det virke. RJ11 kablet passer jo også fint i RJ45 stikket, og den forbinder vel lederne ens i begge ende.

Så vidt jeg kan se, burde det i teorien fungere.

Hvad siger I?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
28. april 2017 - 20:57 #1
Det bør fungere, da det netop blot ikke er alle par, der er i brug (det bliver de to midterste par, blå og grøn, der er i spil og begge er parsnoede).
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. april 2017 - 13:08 #2
Jeg er ikke helt 100% sikker... - det afhænger i hvert fald af, hvilken gennemføring dit RJ45 kabel har. Der findes lidt forskellige måder, afhængig af om det er krydset, straight thru, eller en anden bestykning: http://www.solcelledebat.dk/attachment.php?aid=922

Men da jeg brugte sådanne kabler aktivt til serielle forbindelser for ca. 14 år siden, mener jeg at vi brugte helt almindelige RJ45 kabler som forlængere.

RJ11 benytter i øvrigt de 6 mindterste ledere - det er RJ9, der kun har 4...
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. april 2017 - 16:20 #3
De yderste ben benyttes ikke i et RJ11...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. april 2017 - 17:39 #4
Men de 6 midterste gør ...:-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. april 2017 - 20:59 #5
Nej: http://www.engineeringradio.us/blog/2013/02/pinouts/

Skulle vi ikke bare lade den ligge der? ;-)