Avatar billede hudsonium Mester
10. maj 2017 - 11:19 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Brug af RJ45-splittere til transport af flere signaler gennem samme kabel

Hejsa

Jeg har min router i ét lokale og min PC i et andet. Derfor er der trukket LAN-kabel fra router til PC (ca. 5 meter). Jeg ønsker nu endnu et LAN-kabel, til smart-TVet som står i et tredie lokale.

Jeg påtænker at bruge det allerede trukkede LAN-kabel til at videreføre forbindelse til TVet, ved at forbinde én RJ45-splitter til to udgange på routeren, ind i det eksisterende LAN-kabel som går hen til PCen, og så splitte signalen ved PCen så et nyt kabel kan gå til TVet (ca. 10 m væk) .

Mit spørgsmål herinde er, er to styks af denne

https://www.avxperten.dk/rj45-splitter/

den smarteste løsning? Som jeg læser det burde det virke.

Er det i øvrigt ligegyldigt hvilke tre ind/ud-tilslutningspunkter der forbindes til hvad - bare der er passage af signal?

Kommentarer og råd modtages gerne. På forhånd tak.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. maj 2017 - 12:27 #1
Jeg har ingen erfaring med sådan en splitter - og jeg kan ikke helt lure, hvordan den skulle virke.

Men uanset hvad, vil jeg anbefale dig en switch i stedet: https://www.avxperten.dk/netvaerk-switch/d-link-dgs-1005d.asp

Den kan du bruge som samlings/fordelingspunkt.

Den bruger godt nok strøm, men til gengæld er du rimelig sikker på at få den fulde hastighed igennem fra din switch. Splitter-løsningen vil kunne medføre støj i kablet, der kan påvirke hastigheden.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. maj 2017 - 13:32 #2
Med en splitter vil du ikke kunne køre gigabit på kablet, "kun" 100 MBit/s på hver af de to forbindelser. Men jeg anbefaler også en switch.

Hvis du kan nøjes med 100 MBit/s fås de fra omkring 70 kr - og der findes brugte du måske endda kan få gratis, hvis du spørger omkring dig. Og ellers er her et forslag https://www.proshop.dk/Switch/D-Link-GO-SW-5G-5-Port-GLAN-Switch/2420900
Avatar billede martens Guru
10. maj 2017 - 13:39 #3
Du skal desuden også skifte stik på det eksisterende LAN-kabel fra HAN til HUN ....
Avatar billede hudsonium Mester
21. maj 2017 - 08:06 #4
Jeg valgte at købe de to billige splittere (til 39 kr. stykket) - det virker, hvad angår datahastighed på min PC i hvert fald. Den ser ud til at være uændret.

Der er heller ingen problemer med stream-signalkvaliteten på TVet, tilsyneladende.

Så det blev denne billige løsning, med andre ord. Tak for jeres input på mit spørgsmål alligevel. I har sandsynligvis ret i, at jeres forslag med en switch er den teknisk bedste.

MVH