Avatar billede ranni Forsker
28. maj 2017 - 19:52 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Langsom Windows 10.

Hej.
Wind 10 core i7 16 ram.
Min PC er blevet langsom til starte mine programmer og arbejder der også langsom.
Jeg har renset med CCleaner pro, Malwarebite,Ashampoo,og Adaware.
Jeg mener at det er muligt at lave en repair af Win 10 uden at miste alle mine programmer , men jeg kan ikke finde det.
Jeg har også tænkt på at nulstille og starte helt forfra, men problemet er at min PC ved købet(som ny)var indstl. med Win 8.1 .
Under instl. af den gratis Win 10 viste det sig at være kun Win 8.
Nu har jeg under mine "tastninger" er stødt på teksten Windows 7.
Jeg er nervøs for at "Fabriksindstillinger" fører til Windows 7.

Er der nogen , der vil udpege en retning ud af mine problemer  ???
Avatar billede 220661 Ekspert
28. maj 2017 - 20:02 #1
Hvorfor skulle den lande på Windows 7 når den ved køb var Windows 8.1?
Jeg vil da mene at fabriksindstillinger er Win 8.1.
Men jeg vil da tro at du vil op med Windows 10 igen ikke hvis du skal starte forfra?

Windows 10 kan hentes her:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/
Man henter Media Creation værktøjet og opretter installationsmedie på en usb pind der min skal være på 8 gb.

Nej så vidt jeg har set er der ikke repair af Win 10. Det forsvandt så vidt jeg husker med XP. Du bliver derfor nødt til at tage backup af dine filer før der lægges en ny Win 10 ind.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. maj 2017 - 20:03 #2
Nu du siger langsom, har du fra joblisten set hvad der sluger dine resurser?
Avatar billede nfssister Forsker
29. maj 2017 - 06:36 #3
Hvis du vil gendanne windows 10 uden at installere windows 8 først.

Gå i start - Indstillinger - Opdatering og sikkerhed. Derinde kan du gendanne.

Både med at gemmer dine filer, eller slette alt helt og starte forfra.
Avatar billede ranni Forsker
29. maj 2017 - 10:16 #4
NFS...
Det var lige det jeg søgte, nu håber jeg så på det løser mit problem.

220... under instl af Win 10 måtte jeg nulstille og det var til Win 8 og ikke Win 8.1, som den ellers kørte med. Under forsøget med at løse mine nuværende problemer, stødte jeg på Win 7. Kan det tænkes, at den født med Win 7 og 8 og 8.1 lagt oven i.???
Avatar billede 220661 Ekspert
29. maj 2017 - 16:17 #5
#4 Ja du kan jo have købt en opgraderings dvd med Win 8. og opgraderet til Win 8,1 når den blev tilgængelig, og så herfra til den gratis Windows 10.
Men om du så kan bruge fabriksindstillingen længere vil jeg sætte et spørgsmålstegn ved. Jeg har prøvet en gang at skulle bruge en nulstilling, men kunne ikke få det til at virke. Den manglede noget i opstarten der ville sætte operationen i gang. Det endte med at jeg installerede fra en DVD i stedet.
Nu er jeg så ikke klar over om du nu er landet på WIndows 8.1??
Avatar billede ranni Forsker
30. maj 2017 - 13:08 #6
Jeg skal lige "hinke" mig igennem et projekt med 80 videobånd, digitaliseret og redigeret til seværdige film, inden jeg tør prøve at udbedre min PC.
Jeg har før prøvet at løse problemer, hvor alle mine programmer forsvandt. Der var så mange, der måtte betales for igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. maj 2017 - 15:55 #7
#6 Du har ikke overvejet at bruge tid på et program der laver image filer som man kan rulle tilbage på?
Avatar billede ranni Forsker
30. maj 2017 - 20:57 #8
Jeg har Macrium og EaseUS Todo på PC èn, men jeg er ikke sikker på brugen.
Jeg kan også få Acronis ( den ligger i betalt udgave i mail )
Avatar billede ranni Forsker
05. juni 2017 - 19:07 #9
Jeg har kørt Windows 10 egen nulstilling.
Jeg læste kun : du bevarer dine ......... så tastede jeg !!
Mine programmer forsvandt så.
Jeg troede , jeg havde lavet en Back up af mine programmer via Acronis, men kunne ikke finde dem igen.
Trods et par dages "arbejde" med at instl./købe mine mange programmer, kan jeg dog glæde mig over:
NU KØRER MIN PC IGEN NORMAL.