Avatar billede Jakz Juniormester
01. juli 2017 - 12:14 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Katalog - Grupper billed med text in-line

Hej

Jeg er ved at oprette et katalog med tasker til min arbejdsplads.
Mit problem er jeg gerne vil oprette det sådan at jeg har billedet hvor til jeg indsætter en tekstboks i øverste hjørne med billedets reference nummer.
Problemet er så at fordi jeg skal bruge billederne i tekstombrydningen "in-line" så hvis jeg nu for et billede på et senere tidspunkt som skal sættes ind midt i det hele, at det så kan skubbe alle de efterfølgende billeder uden jeg skal gøre det manuelt. Og gruppering af billedet og tekstboksen med reference nummeret kan ikke lade sig gøre i tekstombrydningen in-line ??
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
01. juli 2017 - 16:01 #1
Det er ikke nødvendigt at gruppere tekstboks og billede for at få de to dele til at følges ad. Du kan sætte indstillingerne for tekstboksen sådan, at den er placeret relativt i forhold til afsnittet med billedet:

1. Sørg for, at tekstboksens anker er placeret i afsnittet med det tilhørende billede.
2. Marker tekstboksen, højreklik på den og vælg ”Flere layoutindstillinger”.
3. I dialogboksen ”Layout”, sæt ”Vandret” justering til ”Venstre” i forhold til ”Tegn”, sæt ”Lodret” justering til ”Øverst” i forhold til ”Linje” (indtast i stedet præcise mål for vandret og lodret, hvis det ikke er helt i hjørnet, placeringen skal være). Afkryds ”Flyt objekt sammen med tekst, ”Lås anker” og ”Tillad overlapning”. Klik ”OK”.

Så vil tekstboksen beholde sin relative placering i forhold til billedet. Du kan markere 1 stk. billede m. tekstboks og gemme som Autotekst, hvis du hurtigt vil kunne indsætte billede + tekstboks. Så kan du blot udskifte billedet ved at højreklikke og vælge ”Skift billede” og ændre teksten i tekstboksen.
Avatar billede Jakz Juniormester
01. juli 2017 - 19:54 #2
Super mange tak det var lige hvad jeg skulle bruge.

Stødte dog ind i endnu en forhindring. Jeg har 6 billeder på en side men det som om den kun kan linke  den første tekstboks og det første billede på hver linje ?
Avatar billede Jakz Juniormester
01. juli 2017 - 19:56 #3
Det virker desuden til at den i nr.2 billede gerne vil placere tekstboksen ovenover billedet i stedet for som i den første inde i billedet (øverst til venstre)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
01. juli 2017 - 21:02 #4
Slå formateringsmærker til (Ctrl+Shift+8) så du kan se alle tegn. Ankeret, der vises, når du har markeret en tekstboks, skal være ved afsnittet med det tilhørende billede.

Jeg ved ikke, om jeg forstår dine forklaringer korrekt, men det kan lyde til, at du f.eks. har et afsnit over billede nr. 2, som tekstboksen er forankret til i stedet for til afsnittet med billedet. Hvis ankeret er låst, skal du låse det op, før du kan trække det ned til det rigtige afsnit.
Avatar billede Jakz Juniormester
01. juli 2017 - 22:01 #5
Hej Lene

https://www.dropbox.com/s/f405t1xov14h12c/Katalog.docx?dl=0

I linket er lavet et dokument.
Opsætning skal være som på side 2.
Men hvor jeg kan sætte billeder ind imellem de allerede eksisterende med en ny reference. Så fx. hvis jeg fik et nyt billede med referencen AB 009 så kunne jeg bare sætte den ind og så ville resten rykke sig en tak videre.
På side et er mit forsøg jeg er startet med. Men der jeg bytter rund på billeder følger referencen ikke med
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. juli 2017 - 00:01 #6
Jeg har set på dit dokument.

Af din oprindelige beskrivelse kunne jeg ikke udlede, at du vil have to billeder ved siden af hinanden. Fremgangsmåden, jeg har beskrevet i post #1, er kun praktisk ved ét billede pr. afsnit.

Jeg går ud fra, at en given taske har et fast nummer. Hvis det er korrekt, ville jeg nok vælge at indsætte nummeret i en kopi af billedet i et billedbehandlingsprogram (du kan f.eks. bruge Paint, som er med i Windows). Så er du ude over problemer med placeringen af nummeret, og du kan blot placere markøren mellem to billeder for at indsætte et andet billede mellem de to.
Avatar billede Jakz Juniormester
02. juli 2017 - 04:39 #7
Okay

Mange tak for al hjælpen  :)