Avatar billede Steen Seniormester
03. juli 2017 - 00:44 Der er 6 kommentarer

Få vis MySQL data på hjemmeside

Har en MySQL database, som skal vises på min hjemmeside.
Søger URL'er på hjemmesider, hvor der ligger "Færdige" PHP filer, der kan vise dataerne.

Et ønske er :
at kunne vælge :
datoperiode
Stand-alone uge, måned og år.

Se vedhæftede billede for at se hvordan et ønske vil være at dataerne vises.
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2017 - 02:10 #1
du skal lære SQL (structured query language)
det foregår nogenlunde på den her måde:

SELECT * FROM tabelnavn.datoperiode WHERE datoperiode=' ' et eller andet
eller
SELECT aleneuge, måned, år FROM database.tabelnavn WHERE år='1999'

det bliver noget lignende..
https://www.w3schools.com/SQL/deFault.asp
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
03. juli 2017 - 09:50 #2
#0
>Se vedhæftede billede for at se hvordan et ønske vil være at dataerne vises.
hvilke billede ??

jeg vil lige bringe en kort advarsel:
skriv alle dine tabel og collonne navne med småt, nogle miljører er følsom for store/små bogstaver

undlad at have special tegn / reseverede ord (æ,ø,å,mellemrum, by, ....) i dine tabel og collonne navne.
hvis du gør det ved en fejl så skal dine tabel og collonne navne omgives af backtick, hvilke er specielt for mysql, havde du været på mssql skulle det være kantede paranteser

>det bliver noget lignende..
et forbedret link, nu når der er en mysql database
https://www.w3schools.com/php/php_mysql_intro.asp

>Søger URL'er på hjemmesider, hvor der ligger "Færdige" PHP filer, der kan vise dataerne.
men ellers prøv at
https://www.google.dk/search?q=mysql+tutorial
https://www.google.dk/search?q=php+mysql+tutorial
https://www.google.dk/search?q=php+mysqli+tutorial
https://www.google.dk/search?q=php+pdo+tutorial

vær opmærksom på hvilke database extension / API der er anvender, det oprindelige mysql api er fjernet i php7
du skal anvende det API der hedder mysqli eller PDO
det bedst documenterede er mysqli, men det bedste IMHO er PDO

for at give merer præcise link skal vi kende dit database api
http://php.net/manual/en/mysqlinfo.api.choosing.php
Avatar billede Steen Seniormester
03. juli 2017 - 23:54 #3
OlsenWeb.dk
Hvbordan kan jeg se  "Database api" ?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
04. juli 2017 - 09:59 #4
>Hvbordan kan jeg se  "Database api" ?
hvordan connecter du til din database fra PHP ??
skriv din connection string her, husk at xx username/password, database, hvis det er den string du anvender ude i byen

ref http://php.net/manual/en/mysqlinfo.api.choosing.php

// mysql
$c = mysql_connect("example.com", "user", "password"); mysql_select_db("database");

// mysqli
$mysqli = new mysqli("example.com", "user", "password", "database");
eller
$mysqli = mysqli_connect("example.com", "user", "password", "database");

// PDO
$pdo = new PDO('mysql:host=example.com;dbname=database', 'user', 'password');

du kan connecte til en mysql database med php via 4 APIer:

mysql: det oprindelige der nu er fjernet i php7

odbc: dette kræver en extern system driver installeret (bruges sjældent, da man normalt ikke har rettigheder til at installerer noget på host ude i byen)

mysqli: en forbedret vertion af mysql, og mere sikker

PDO (PHP database Object): en yderligere forbedring af specielt Prepare Statement, har alle fordelene fra ODBC uden at skulle installerer en systemdriver, PHP har dem indbygget, skal evt enables

men selve basis sql er den sammen, uanset hvilke api du anvender, det er jo bare PHP's tilgang til databasen

*************
det nemmeste er at skifte til mysqli, i mysqli kan du anvende 2 styles frit som du har lyst

procedural style: som du kender fra det gamle mysql, der er grundlæggende bare tilføjet et i, i alle mysql_ kommandoerne så de hedder mysqli_, og ved mange af dem skal du også angive din connection

OOP style: dette er det der anvendes mest, og er fremtiden

Prepare Statement: er noget af det nye der er kommet til i mysqli, en kvik guide findes her http://www.computerworld.dk/uploads/eksperten-guider/1480-Prepared-Statements-under-MySQLI-kom-igang.pdf
du har kun numbered place holders

*************
PDO: dette ser jeg som det fremtidige ext (API), du kan kun anvende OOP style, tilgengæld har du alle fordele fra ODBC, men ikke ulemperne ved at skulle installerer en system driver
PDO anvender også en extern driver, men PHP har de mest anvendte indbygget. (skal evt enables i php.ini)

Prepare Statement: er klart forbedret i forhold til mysqli
du har numbered placeholders og named placeholders, sidst nævnte er klart nemmere at læse IMHO
*****************
Avatar billede Steen Seniormester
04. juli 2017 - 19:40 #5
# Custom functions
function update_database() {
    $servername = "mysql****.***.com";
    $username = "her står mit username;
    $password = "mit_password";
    $dbname = "steenmikkels???";
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
04. juli 2017 - 19:59 #6
det jeg fiskede efter var hvilke en af disse linjer bruger du når du connecter til din database

$mysql = mysql_connect("example.com", "user", "password"); mysql_select_db("database");
$mysqli = new mysqli("example.com", "user", "password", "database");
$mysqli = mysqli_connect("example.com", "user", "password", "database");
$pdo = new PDO('mysql:host=example.com;dbname=database', 'user', 'password');

så vi ved hvilke database api du anvender

eller nemmere, hvordan ser resten af functionen update_database() ud