Avatar billede pedereg Juniormester
04. juli 2017 - 10:02 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Brug af sum.hviser i tabel

Har defineret en tabel hvor formel i kolonne H er baseret på værdi i kolonne B og C. Resultatet kan være enten værdien 1, 2 eller 3.
Der filtreres efterfølgende på værdien i kolonne A.
Der ønskes en formel, hvor der i 3 rækker nedenfor tabellen tælles sammen på antallet af 1, 2 og 3, men kun for de værdier som opfylder filtreringen i A.
"SUBTOTAL(103..." tæller som bekendt kun på det selekterede, men på alle værdier (der skal kun tælles på henholdsvis 1, 2 eller 3).
Vælges SUM.HVISER så tælles på alle rækkerne og ikke kun du filtrerede.
Avatar billede acore Ekspert
04. juli 2017 - 10:52 #1
Du kan indføre en hjælpe-kolonne. I den skriver du

=SUBTOTAL(102,A2) - eller nogen lignende - ideen er, at den skal vise 1, hvis rækken er vist og 0, hvis den ikke er vist.

Så kan du bruge den som et af dine kriterier i SUM.HVISER.

Tror ikke der er andre løsninger, hvis du ikke skal ud i noget makro.
Avatar billede store-morten Ekspert
04. juli 2017 - 11:40 #2
Prøv denne, der tæller synlige 1 taller i kolonne A:

=SUMPRODUKT(SUBTOTAL(103;INDIREKTE("A"&RÆKKE($A1:$A10)))*(A1:A10=1))
Avatar billede acore Ekspert
04. juli 2017 - 13:14 #3
#2 - den er smart!
Avatar billede pedereg Juniormester
04. juli 2017 - 13:44 #4
#2 - SUPER - tak for hjælpen :)