Avatar billede htx98i17 Professor
02. august 2017 - 09:07 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Diverse JS / CSS / HTML spm

1. JS: onfocusin/out event: Kan nogen forklare på dansk hvordan den fungerer og hvad fordelene med at bruge den er?

2. CSS: clear: Har ikke forstået hvordan den kan bruges og hvornår den ikke kan. Jeg har dog brugt den ofte, men det giver ikke mening når den fungerer elle ej. Jeg er bare glad hvis den fungerer. Jeg troede den ryddede vejen på den side man definere (left,right,both). Har det noget at gøre med om elementet/elementerne omkring opfører sig som block eller inline?

3. HTML/CSS:
Jeg har 3 <input type="radio" name="valg" required>

Men hvis jeg input-felterne i en div som er skjult med display:none; så validerer browseren ifølge mine forsøg stadigvæk på de skjulte input-elementer. Burde browseren ikke ignorere de required-elementer som er skjulte?
Avatar billede Slater Ekspert
02. august 2017 - 09:29 #1
1. Ret meget det samme som onfocus/onblur, som er bredere understøttet. Forskellen er at focusin/out ikke bubbler, dvs. rammer elementer højere i hierarkiet også. Hvis du ikke har brug for dette, så brug onfocus/onblur.
De affyres når et element får eller mister "fokus", som er en markering styret af brugeren af, at dette element nu kan kontrolleres med keyboardet. F.eks. en tekstboks hvor cursoren placeres i, klar til at skrive - eller et link valgt ved at trykke tab, så det kan gås til med enter.

2. Clear hænger næsten altid sammen med float. Hvis du har et element med float: left eller right før eller efter det, så vil clear forhindre floatede elementer i at lægge sig på den specificerede side, hvilket som regel får et af elementerne til at rykke ned på næste linje.

3. Nej. Display: none er udelukkende relateret til udseende og præsentation, det ændrer ikke på opførslen af elementet, som du stadig har bedt om, at det skal være udfyldt. Du er nødt til at sætte "disabled" egenskaben også, for at browseren ignorerer required.
Avatar billede htx98i17 Professor
02. august 2017 - 17:21 #2
#1 Kan du forklare, evt. med et simpelt html eksempel hvordan onfocusin fungerer?

#2 så forstår jeg det lidt bedre. Altså float og clear hænger sammen. Jeg troede man kunne sætte clear på hvilket som helst block element og så ryddede den vejen til den side man definerede.

3# tak for det, den løsning brugte jeg.