Avatar billede jklausen Juniormester
16. august 2017 - 10:53 Der er 3 kommentarer og
4 løsninger

Flette 2 kolonner til en på en lidt speciel måde

Jeg har et excelark med 2 kolonner. En med nogle boxnumre der skal printes og en kolonne med det antal der skal printes. For at slippe for at gøre arbejden manuelt vil jeg omdanne de 2 kolonner til en enkelt.
Hvis f.eks. jeg skal printe 3 stk. af box1 og 2 stk. af box4 ønsker jeg det står som:

box1
box4

og ikke som nu
kol1 - kol2
box1  3
box4  2

Håber der er nogle der har en løsning
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. august 2017 - 11:22 #1
Med

box1     3
box4     2

i A1:B2 og

box1
box4
i A4:A8 prøv denne matrixformel:

=IF(ROWS($1:1)>SUM($B$1:$B$2);"";INDEX($A$1:$A$2;MATCH(FALSE;COUNTIF(E$5:E5;$A$1:$A$2)=$B$1:$B$2;0)))

Dansk:
=HVIS(RÆKKER($1:1)>SUM($B$1:$B$2);"";INDEKS($A$1:$A$2;SAMMENLIGN(FALSK;TÆL.HVIS(E$5:E5;$A$1:$A$2)=$B$1:$B$2;0)))

Ved indtastning, husk at holde Ctrl og Shift nede før tryk på Enter.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. august 2017 - 11:28 #2
Jeg glemte at skrive, at formlen skal indtastes i celle E6. Hvis den indtastes et andet sted skal "E$5:E5" i formlen rettes i overensstemmelse hermed.
Avatar billede jklausen Juniormester
16. august 2017 - 11:47 #3
Den fejler, jeg er heller ikke helt med på hvad du mener med
Ved indtastning, husk at holde Ctrl og Shift nede før tryk på Enter.

Har du en mail så jeg kan sende arket til dig?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. august 2017 - 13:06 #4
Nej, den fejler ikke, hvis du gør som jeg skrev..

https://www.dropbox.com/s/qgmqd9jjnpfdilv/box_2.xlsx?dl=0
Avatar billede jklausen Juniormester
16. august 2017 - 13:58 #5
Super, det lader til at virke, men jeg forstår ikke helt hvordan!
Kan du prøve at forklare hvad den gør og hvordan jeg får den til det?
Du skriver ved indtastning? Jeg taster da ikke noget ind - jeg paster din formel i felt E5 og kopiere den nedaf eller hvad?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
16. august 2017 - 14:37 #6
Når du har sat formlen ind, klikker du i formel linjen øverst og holder Ctrl og Shift nede og trykker enter så kommer der tuborgparenteser om hele formlen så det er en matrix formel.
Avatar billede jklausen Juniormester
16. august 2017 - 15:10 #7
Mange tak Jan, så lærte jeg også noget i dag!