Avatar billede ranni Forsker
16. august 2017 - 15:12 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Vendte billeder sendt via Google Drev vender igen forkert !!

Hej.
Jeg har scannet ca. 1000 dias, ca. 50 % vender forkert.
Jeg vender dem med forskellige fotoprogrammer Ashampoo, Photoshop Elements Cyberlink og Magix, putter dem i mapper , pakker dem i en ZIP og sender den via Google Drev.
Når modtager åbner mapperne ligger billederne igen forkert.
Jeg downloader så den sendte ZIP åbner mapperne  !!
Ingen vender forkert ! !
Hvad sker der ???
Hvor klumrer jeg i det.????
Avatar billede poko1 Ekspert
16. august 2017 - 15:23 #1
Du kan jo bruge stifinders egen mulighed Roter mod Højre Roter mod Venstre Alt efter hvordan billedet vender! Kan også bruges 2 gange hvis 180°
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2017 - 15:32 #2
det er brugerens pc der vender dem forkert, ikke dig!
Avatar billede wjens Guru
16. august 2017 - 15:34 #3
Avatar billede ranni Forsker
16. august 2017 - 15:53 #4
Hej sidwave og wjens
Jeg har stavet mig igennem linket (er fra før engelsk i skolen).
Jeg forstår at det kan skyldes modtagers PC.
Kan man gøre et eller andet end at instl. Windows 10 (som jeg har stavet mig til . . måske ??)
Avatar billede INK Ekspert
16. august 2017 - 16:01 #5
Jeg mener du skal anvende #1, dvs. vende i Windows Stifinder. Mange billedprogrammer skriver i EXIF filen, så billedet vender korrekt i netop det program, men ikke nødvendigvis i andre billedprogrammer.
Prøv med en snes stykker zip og upload. Download og unzip. Vender billeder "vendt" i stifinder korrekt, så har du løsningen.
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2017 - 20:12 #6
brug en ordentlig billedviser, istedet for windows.
http://www.irfanview.com

som jeg sagde er det windows der vender billeder forkert. ikke dig.
og jeg vil også sige, at windows 10 er noget totalt lort, der laver 10000 mystiske fejl!
Avatar billede ranni Forsker
16. august 2017 - 20:30 #7
Jeg har nu downloaded 4 EXIF fjernere, men alle kan kun tage 1 af gangen (jeg har tusinde) måske men kun måske kan de tage flere af gangen, hvis man betaler.
Er der ikke et format man kan converter til og så fjerne exif samtidig (GIF ; TIFF; PNG o.s.v.)
Avatar billede wjens Guru
17. august 2017 - 08:38 #8
sidwave #6:
Du må mene hvad du vil om windows 10, men jeg synes at det er en ret upassende kommentar du hælder ind i denne tråd.

ranni:
Windows stifinder kan rotere billeder, som ink #5 beskriver. Måske er du ikke opmærksom på at den kan tage mange filer på en gang. Mærk dem op og højre-klik til den lille menu med options. Jeg har ikke haft problemer med de roterede fotos jeg distribuerer med den drejning.
Avatar billede ranni Forsker
17. august 2017 - 09:16 #9
Wjens: Enig i din 1. bem. i #8.
Jeg har et program selvbladende album Flip Flash, hvor ellers vendte billeder i Stifinder igen vender forkert.
I Win 10 er der ellers en mulighed for at fjerne EXIF, højreklik, egenskaber, detaljer, fjern egenskaber, der er afkrydsning for fjern EXIF,  men jeg kan ikke få det til at virke.

Jeg leder stadig efter decideret program, der kan fjerne baggrundsdata.
GIMP påstås at kunne, men jeg har endnu haft held til at finde ind til punktet.
Avatar billede ranni Forsker
17. august 2017 - 09:19 #10
Undskyld !! Der faldt et  i k k e  ud i GIMP sætningen.
Avatar billede wjens Guru
17. august 2017 - 11:57 #11
Jeg har desværre ingen erfaring i at arbejde med EXIF data.
Avatar billede ranni Forsker
17. august 2017 - 12:46 #12
Jeg er desperat og bevæger mig ud i noget, jeg ikke har forstand på.
Jeg converterer til PNG og tilbage til JPG, filen bliver godt nok meget stor.
Jeg kan endnu ikke se nogen forringelse, men billedet vender nu rigtig i forskellige programmer.
I converteren behandles alle billeder på en gang, de EXIF Remove jeg har prøvet behandler kun 1 billede ad gangen.
Jeg har prøvet fjerne EXIF i Photoshop Elements ved at gemme for web, men der også kun 1 billede ad gangen.
Avatar billede ranni Forsker
17. august 2017 - 16:46 #13
Så er EXIF fjernet, så billederne bliver i ønskede position i mine andre programmer.
Nu sender jeg så igen via Google Drev fra min Win 10 PC til modtagers Win 7 PC.

Nu skal jeg så til at finde ud af, hvilke konsekvenser kvaliteten har fået fra converteringen JPG  til NPG til JPG.
Det er område, jeg heller ikke kender til.
Avatar billede ranni Forsker
19. august 2017 - 12:51 #14
Jeg har siden fundet ud af at jeg ikke behøver at convertere fra JPG til NPG og så tilbage til JPG.
Jeg kan i Pixillion Image Converter bare lade den convertere JPG til JPG, derved fjernes Metadata (EXIF).
Jeg skal så til at finde ud af om mine fotoprogrammer skriver EXIF , for skal min procedure laves om.
Avatar billede ranni Forsker
21. august 2017 - 21:25 #15
Jeg tror jeg har fundet en vej . . . nej en snørklet smal sti igennem en jungle : at fjerne metadata.Jeg har downloaded en masse anbefalede programmer til at fjerne EXIF (godt nok Trial og gratis).
Mange havde kun OPEN IMAGE (1 STK) væk med dem !!
De der havde OPEN IMAGES fjerner tilsyneladende men kunne ikke gemme materialet i mappen og ved videre behandling har de skrevet ny EXIF.
Windows 10 2 muligheder dur heller ikke, STIFINDER BILLEDER skriver/læser EXIF selvom jeg bedt den om at slette. Under billedets Egenskaber beder jeg om fjerne EXIF, men intet sker.
Nu fører min smalle sti til at covertere til GIF eller NPG vel vidende at nogle programmer skriver EXIF igen. Så må jeg jeg convertere igen inden jeg sender dem "i skyen".
Indtil nu er jeg næsten sikker på (Efter del forsøg) at Photoshop Elements og Ashampoo ikke skriver EXIF.
Nu må I ikke tage dette som en manual men kun en pil, I måske kan gå efter.

Jeg er dog modtagelig for nye ideer/vejledning.