Avatar billede vestbuller Praktikant
20. august 2017 - 11:54 Der er 6 kommentarer

Tyveri af data fra router.

Jeg kan konstatere, at der "forsvinder" meget data fra mig via min router.
Jeg bruger "Oister" som leverandør af data, men selskabet nægter pure, at der kan "forsvinde" noget fra deres system.
Routeren er "Huawei - model 8310s - 22".
Der skiftes jævnligt kode(r) på routeren, ca. hver 14.dag.
Lige lidt hjælper det.
Min pc-er er "Acer Asipire 7741z" med "Windows 10 Home", og der er installeret "Avast Free Antivirus".
Hjælp - er der nogen, der kan og vil hjælpe mig.
Jeg overvejer at involvere politiet i "tyveriet" - men kan eller skal jeg gøre noget særligt.
Hilsen en fortvivlet internetbruger.
Arly.
Avatar billede claes57 Ekspert
20. august 2017 - 12:06 #1
data forsvinder ikke fra router - den har ingen data. Men din pc kan have en virus-ting, så andre kan 'lytte med'. Og bruger du onedrive/google drev/dropbox, så kan data tappes den vej - og du kan selv have sat pc til at uploade data til dem (det er ok)
Start med at rense pc
malwarebytes https://www.malwarebytes.com/mwb-download/
adwcleaner https://www.malwarebytes.com/adwcleaner/
housecall http://housecall.trendmicro.com/uk/index.html
OBS malwarebytes er den fulde pakke som du kan prøve gratis i 14 dage - efter 7 dage bliver de rimeligt agressive mht salg, så afinstaller det bare efter kørsel.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. august 2017 - 12:09 #2
Der kan ikke stjæles data fra en router (undtagen password og opsætning). Data kan stjæles på din PC, og transporteres via din router ud på internettet.

Hvis du skifter password på din router, og der stadig forsvinder data, kan det kun skyldes en af de enheder der sidder på netværket.

Men før vi begynder at søge efter synderen, skal du lige forklare hvad du mener med "forsvinder data".

Kan du se at der bruges ekstra meget datatraffik - eks. at du betaler for 10GB data om måneden, men at det bruges alt for hurtigt?
Eller er det vitterligt billeder og dokumenter, som du kan se bliver offentliggjort ude på internettet?

Mest sandsynlige årsag i alle tilfælde: Du har nok et eller andet program installeret på din PC, som bruger rigtig meget data - eks. hvis du har et BIT-Torrent program kørende, som du bruger/har brugt til at hente datafiler med - så vil det stadig være aktivt, og dele den data du har hentet med andre brugere.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2017 - 12:30 #3
Er din trådløse del af router ikke beskyttet med kryptering??
Avatar billede keysersoze Guru
20. august 2017 - 12:33 #4
Hvilken form for data er det lige vi taler om?
Avatar billede bvirk Guru
21. august 2017 - 10:56 #5
kunne også godt tænke mig at vide hvad der ligger i "forsvinder data" og hvilke. Ikke nødvendigvis dybt videnskabeligt men hvilken oplevelse der findes foruroligende.
WIndows 10 indsamler og sender data - det kan vist slåes fra.
Fulgte der software med huawei dimsen der skulle installeres eller startede der noget automatisk første gang pc og dimsen connectede (efterlader filer)- sådan er det bare her i 2017 - en meget stor spiller som huawei laver produkter hvis kernefunktionalitet fungerer upåklageligt - og så bliver det lige "indpakket" i noget smart som huawei eller OS leverandører anser værende af værdi.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. august 2017 - 11:24 #6
Oister - så mobildata - typisk forbrug, som man ikke tænker over er:
tablet/telefon er ofte sat til at opdatere over wifi og ikke deres egne mobildata, så de bruger routeren
pc opdateringer af windows og apps inkl viruskontrol-data
hvis der høres musik, ses film/tv så ryger der en del på det
onedrive/google drev - når/hvis enheder synkroniserer billeder