Avatar billede dsj1972 Juniormester
24. august 2017 - 09:40 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Beskyttelse af projektmappe egenskaber mangler

Hej,

Jeg har en "Delt" .xlsm fil  som ligger på nas. Den har tidligere været beskyttet mod redigering o.lign. der køres office 365, med nyeste versioner, dog vers. 2016 som sidst brugt. Det hele har kørt upåklageligt i mange år.

Men efter skift til nye computere med nye installationer og helt opdateret excel.
har jeg mistet muligheden for at ændre må "beskyt projektmappe" egenskaberne, de er helt fadet væk.
Jeg har været igennem sikkerheds indstillingerne og sat indstillinger som de var på tidligere computere.

Er der nogen som har et bud på hvad der kan være problemet??

mvh dsj
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
24. august 2017 - 09:53 #1
Avatar billede dsj1972 Juniormester
24. august 2017 - 10:04 #2
Ja, sådan burde det være.
Men hos mig i gruppen "beskyt" som hedder i min nye version, der kan jeg slet ikke få lov til dette. Man kan også eller rettere burde kunne få lov til at tilgå de samme muligheder ved at gå i Filer> Oplysninger og herunder "beskyt projektmappe", men skulle vist være det samme som eksempel anvist #1.

Men jeg kan ikke få noget frem nogle af stederne
Avatar billede dsj1972 Juniormester
24. august 2017 - 11:40 #3
Nu når jeg lige får set nærmere, så mangler "Del projektmappe", den står slet ikke på i grupperingen, hverken under "gennemse" eller under Filer>Oplysninger.

som eks. i #1 viser.

Men filen vises som "delt" i toppen hvor filnavnet står.

der var beskyttelse på da filen blev åbnet for første gang i ny installation, og kan altså fint læses, og bruges, ville bare gerne kunne beskytte det imod redigering.
Avatar billede dsj1972 Juniormester
30. august 2017 - 09:58 #4
Hmmm, det kan da ikke være rigtigt at der ikke er nogen som har et bud på hvad problemet kan være.??????

mvh dsj
Avatar billede dsj1972 Juniormester
01. september 2017 - 11:09 #5
Hjæææææælp -  Jeg får "noller" af det .......

Filen står som delt, men der er ingen muligheder for at slå det til eller fra, som man plejer. Ej heller muligheder for at beskytte projektmappen eller lign.
De fleste funktioner fra beskyt projekt mappe er i baggrunden, men man kan ikke gøre noget, Og jeg mener bestemt at under samme egenskabs gruppe var muligheden for at slå deling til og fra også, men denne er der ikke længere.

Nu vil jeg prøve at lave en ny test fil, og se om funktionerne er helt væk.

Men kom MEGET gerne med bud på hvad der kan være problemet.
Avatar billede dsj1972 Juniormester
01. september 2017 - 11:35 #6
Her kommer svaret så!!!

Man har fjernet de gamle "beskyt ark" og deling og integreret dem i en anden funktion.

set her https://support.office.com/da-dk/article/Om-funktionen-Delt-projektmappe-49b833c0-873b-48d8-8bf2-c1c59a628534

Og Løsningen er som her desværre på engelsk : https://support.office.com/da-dk/article/What-happened-to-shared-workbooks-150fc205-990a-4763-82f1-6c259303fe05?ui=da-DK&rs=da-DK&ad=DK

TIP.  hvis du under "tilpas hurtig adgang" vælger "kommandoer der ikke er på båndet i stedet for den i link ovenover anviste "alle kommandoer"  så skal du ikke scrolle så meget og de 3 af funktionerne er vist med (ældre) bagefter kommandoen og er man i tvivl kan man lade markøren hvile hen over kommandoen, så kommer det engelske kommando navn frem.

jeg tilføjede de funktioner kun under det pågældende projektmappe, da jeg ikke har problemer med andre, efter at have tilføjet dem kunne jeg gå ind og ophæve delingen og derefter gemme projektmappen uden deling og så begynde at bruge de nye funktioner i stedet.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
01. september 2017 - 12:51 #7
Såååå...
...det var altså den løsning, som jeg gav - det var blot et spørgsmål om at finde knapperne :-)

Men, heldigt nok, at Microsoft trods alt har bevaret de gamle "legacy" knapper under QAT :-)

Jeg har desværre ikke nyeste version af Excel, så der kunne jeg dog ikke hjælpe - men, det er måske værd, at tilføje din løsning til det link, som jeg gav...
Avatar billede dsj1972 Juniormester
01. september 2017 - 13:13 #8
Ja, det kunne da være en ide, du har jo et fint eks. på link, så det kunne måske godt udvides med eks. af løsning.