Avatar billede Excellent Juniormester
29. august 2017 - 13:21 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Excell - Ikke muligt at indsætte ny linje i tabel som pivottabel trækker data fra - Hvordan?

- Jeg har en tabel med rå data som jeg har oprettet en pivottabel udfra.
- Jeg har tidligere arbejdet fra toppen af tabellen ved at indsætte nye linjer her, og udfylde dem. Før jeg implementerede en pivottabel.
- Jeg er klar over at man kan indsætte nye linjer fra bunden af en tabel, men da jeg har en masse styringsmakroer i toppen af mit excell-ark ville det være en klar fordel at kunne arbejde fra toppen.
- Jeg bliver mødt af beskeden "Vi kan ikke foretager ændringer for de markerede celler, fordi det vil påvirke en pivottabel. Brug feltlisten til at ændre rapporten. Hvis du forsøger at indsætte eller slette celler, skal du flytte pivottabellen og prøve igen."
- Jeg har omkring 10 tabeller der viser forskellige data ud fra min pivottabel, så at slette eller flytte dem flere gange om ugen, ville være lidt af et rod.

--- Er der en måde at indsætte en ny linje i toppen af min data tabel? En makro knap ville være super hvis nogen kan kodningen til at omgå det andet
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
29. august 2017 - 13:53 #1
Kunne en løsning ikke være at have et ark imellem som henter data fra dit data ark ved
[A1]=data!A1 , [B1]=data!B1 osv.

det mellemligende ark ville så udvide sig ned ad men da det er via =data! så vil privoen ikke kunne se du ændreved at indsætte række.

Jan
Avatar billede Excellent Juniormester
29. august 2017 - 14:38 #2
Ideen er god!
Hvordan udføre jeg den? Jeg er ikke bekendt med "=data!"

- Ark navn jeg tager data fra: "Lagerliste"
- Linje 15 og ned- Række A, B, C, D, osv..
-- Ark navn jeg har pivottabelen: "Statistik"
--- Ark navn på det ark som skal henter data fra "lagerliste" = "Datadump"
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
29. august 2017 - 15:05 #3
I Datadump går du ind i A1 og skriver = hvorefter du klikker på fanen Lagerliste og vælger A1  og klikker på fluebenet så vil data i Datadump!A1 være = Lagerliste!A1
marker i Datadump A1 i nederst i højre hjørne markeringen er en lille firkant, musen over og træk koden ned/over og dataerne kommer over lav så privo ud fra den.

Jan
Avatar billede Excellent Juniormester
29. august 2017 - 16:31 #4
Det fungerede :)
Tak skal du have
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
29. august 2017 - 17:18 #5
Velbekomme