Hvis du er vant til at sende et sjovt opslag eller en vigtig nyhed fra Facebook videre til dine venner, kan du få en overraskelse.
Meta tester i øjeblikket en ny model på sine sociale medier, hvor det koster penge at dele mere end to links om måneden.
Hidtil har gratis deling af links været en naturlig del af at benytte sociale medier.
Bliver forsøget en succes, kan virkeligheden imidlertid hurtigt ændre sig for mange af de 3,48 milliarder aktive daglige brugere af Metas medier.
Ifølge BBC indebærer forsøget, at brugere uden et Meta Verified-abonnement kun kan dele to eksterne links om måneden.
Abonnementet koster 85 kroner om måneden og giver blandt andet et verificeret badge og ekstra kontosikkerhed.
Adgang til kunder får en pris
Meta kalder selv forsøget »en begrænset test for at forstå, om muligheden for at publicere et større antal opslag med links giver ekstra værdi for Meta Verified-abonnenter«.
Forsøget rammer særligt profiler i såkaldt 'professional mode', som bruges af mange selvstændige, virksomheder og indholdsskabere, men også i højere og højere grad af private, da funktionen giver øget indblik i ens profil.
Dermed sender Meta ifølge Matt Navara, som er ekspert i sociale medier, et signal til brugere og virksomheder om, at adgang til kunder via Metas medier nu kan få en pris.
"Hvis du er en indholds-skaber eller en virksomhed, tror jeg, at budskabet i bund og grund er, at hvis Facebook er en del af din vækst- eller trafikstrategi, så har adgangen nu en pris knyttet til sig. Det er nyt i sin tydelighed, selvom det har været den retning, man bevæger sig i et stykke tid," siger Matt Navarra til BBC.
Computerworld skrev for nylig, hvordan Meta har givet tilsagn om at tilbyde brugere i EU et alternativ i Facebook- og Instagram-tjenesterne, der vil vise dem mindre personaliserede annoncer.
Det sker efter pres fra EU-Kommissionen, som ønsker, at Facebook overholder Digital Markets Act (DMA).