Avatar billede psj Praktikant
12. september 2017 - 08:45 Der er 8 kommentarer

Mistænkelig aktivitet ved Facebook-login?

Hej.

For halvanden uge siden oprettede jeg en Facebook-konto via min mobiltelefon. Men allerede efter ca. 10 min. blev jeg logget af med beskeden om, at de havde registreret "mistænkelig" aktivitet vedr. kontoen. Jeg skulle derefter uploade et ansigtsbillede af mig selv, som de så derefter ville tjekke ud, og så ville de vende tilbage. Dette skete ikke, men efter 3-4 dage var min konto blevet suspenderet, og jeg kunne sende en "appel", hvis jeg mente, at dette var en fejl. Jeg skrev "appellen", og et par dage senere kunne jeg logge på igen. Jeg undrede mig dog over, hvad de skulle bruge mit ansigtsbillede til, når de ikke anede, hvordan jeg ser ud.

For et par dage siden loggede jeg på, og nøjagtigt det samme skete igen. Da Facebook åbenbart ikke har nogen support, prøvede jeg at søge på Google, om andre havde de samme problemer. På nær nogle enkelte engelsksprogede blogs og fora, hvor der ikke var nogen løsning på problemet, kunne jeg ikke finde noget. Jeg fandt dog ud af, at det kunne være en fordel at oprette en 2-trinsgodkendelse, hvis man f.eks. logger ind via en anden computer/tablet/mobil.

Det gjorde jeg så i går aftes. Jeg loggede ind via en computer, da det måske var mere sikkert, men efter ca. 15 min. blev jeg smidt af igen. Jeg prøvede derefter at logge ind igen, og jeg fik ganske rigtigt en 6-cifret kode på sms, som jeg så tastede ind, men igen kom jeg til skærmbilledet, hvor jeg skulle uploade et ansigtsbillede.

Er der nogen her i Eksperten, der ved noget om ovenstående problem? For jeg er fuldstændig grøn under armene ang. Facebook, men jeg synes bare, det er underligt, at jeg ikke kan finde nogen løsning. Men eftersom der er flere mio. brugere i Danmark og over 2 mia. på verdensplan kan problemet ikke være særlig udbredt, og jeg kender mange, der aldrig har oplevet lignende problemer, selvom de logger på via alle mulige enheder.

Undskyld længden på mit spørgsmål, men det var et forsøg på at få alle detaljer med.

Hilsen Peter
Avatar billede finb Ekspert
12. september 2017 - 08:48 #1
Upload INTET, før du er sikker - du kan være hacket
Avatar billede psj Praktikant
12. september 2017 - 08:59 #2
Jeg er rimelig sikker på, at det ikke er tilfældet. Min mobil er næsten helt ny med meget få og kendte apps installeret, og computeren er lige blevet geninstalleret fra bunden. På den har jeg også Kaspersky Internet Security installeret.
Avatar billede Mikael Ekspert
12. september 2017 - 10:09 #3
Du skriver, at du for 2 uger siden oprettede en konto på face.
(altså oprettede en NY profil ????)

Hvis det er tilfældet, så prøv øverste på face ( fra en computer ) at taste dit nye profilnavn i feltet: "søg efter personer, steder og ting"

Prøv at se, om der optræder "mærkelige/mistænkelige" profiler med samme profilnavn som dit. ;)
Avatar billede psj Praktikant
12. september 2017 - 12:29 #4
Ja, det er en ny profil.

Det vil jeg prøve, når der (forhåbentlig) er hul igennem igen. Mit profilnavn består kun af mit for- og efternavn, som er ganske alm. i Danmark, så der er nok rigtig mange, der har det samme. Men jeg har et lidt specielt mellemnavn - ville det så være en fordel at tilføje dette i profilnavnet?
Avatar billede Mikael Ekspert
12. september 2017 - 12:43 #5
Ja det er nemmere hvis man er "unik" ;)

Ulempen kan være hvis man er aktiv i ÅBNE facegrupper.
Dem "snuser" Google gerne i. Og efterfølgende vil en Google søgning ofte give en del resultater på det fulde unikke navn.
Avatar billede psj Praktikant
13. september 2017 - 21:59 #6
Nå, det med at tilføje mit mellemnavn virkede så heller ikke. Men denne gang gik der ca. 35 min., inden jeg blev smidt af - ny rekord. Jeg forstår ikke, hvad der går galt.
16. januar 2019 - 18:20 #7
Undskyld fordi jeg crasher debatten efter over et års stilhed..

Jeg oplever samme problem. Jeg tror det er fordi du er en troll - ligesom jeg - der har oprettet mange falske profiler via. den samme IP adresse, og de så har logget og permaflagged din IP adresse.

Hos mig beder de endda om ID, men det kan de glemme alt om. Jeg skal ikke være en lille slave i deres syge system. Det billede af mit pas havner jo bare hos Mossad eller noget i den dur.
Avatar billede Julie Praktikant
14. december 2021 - 16:10 #8
Jeg er ude for nøjagtigt det samme og det er fordi min ene profil er blevet lukket ned af Facebook, så lukker de alle brugere ned på ip adressen, så den går ikke længere med at bare åbne en ny profil hver gang man ryger ud i kulden.