Avatar billede Gormsen Novice
13. september 2017 - 10:11 Der er 6 kommentarer

Sum af værdier, hvis anden værdi er ens

Hej

Jeg har et dataark, hvor jeg har behov for at den lægger nogle bestemte værdier sammen, hvis værdier i en anden kolonne er ens.

Eksempel:

Kolonne A:          Kolonne B:
105                          0,52
105                          0,60
250                          0,78
150                          0,50
250                          0,80

Så skal den i kolonne C ligge alle 105 samme osv. så jeg kan skjule kolonne B og bare se de samlede værdier for det aktueller nr. i kolonne C.
Avatar billede store-morten Ekspert
13. september 2017 - 10:28 #1
=SUM.HVIS(A1:A5;A1;B1:B5)
Avatar billede finb Ekspert
13. september 2017 - 10:34 #2
1. Sorter kolonne A
2. Data >> Subtotaler
Avatar billede store-morten Ekspert
13. september 2017 - 10:46 #3
Eller brug filter og =SUBTOTAL(9;B2:B6)
Avatar billede Gormsen Novice
13. september 2017 - 12:44 #4
Der er desværre ikke nogle af de løsningsforslag der giver det resultat jeg skal bruge for at løse dette. :/

I kolonne C vil der skulle stå summe af de værdier der er fordelt på de forskellige nr. da der er mere end 500 forskellige dublenter fordelt på forskellige effekter (kolonne B) har jeg brug for en kolonne med den samlede effekt (kolonne C) for at kunne filtrere på den model (kolonne A) der sammenlagt har den største effekt for at kunne synliggøre dem med bedste og dårligste effekt.
Avatar billede finb Ekspert
13. september 2017 - 12:58 #5
I Subtotaler kan du vise
max, min, stk, kr, osv.
Ellers skal du bruge =PLADS() eller STØRSTE() på #3
Avatar billede excelent Ekspert
13. september 2017 - 21:09 #6
=SUM.HVIS($A$1:$A$5;A1;$B$1:$B$5)

eller

=HVIS(TÆL.HVIS(A1:$A$5;A1)<2;SUM.HVIS($A$1:$A$5;A1;$B$1:$B$5);"")