Avatar billede petersen7913 Forsker
15. september 2017 - 14:55 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Group by - uge, kvartal, år

Jeg skal lave SUM på nogle data, hvor de enten skal summeres pr uge, pr kvartal eller pr år. Det sidste er jo ret enkelt, men findes der en smart måde at gruppere pr uge eller kvartal?

Data er Navn, Dato, AntalTimer
Avatar billede Rune1983 Ekspert
15. september 2017 - 15:29 #1
Hej Petersen7913
Legede lige lidt med dit issue. Og hvis jeg skulle hente antal registreringer i min log tabel ud pr uge ville min sql se sådan her ud. Måske du kan tilpasse den lidt så den passer til dit behov.
Håber det kan hjælpe lidt.

SELECT COUNT(*) AS 'antal',
      str_to_date(CONCAT(yearweek(`Tidspunkt`), ' monday'), '%X%V %W') AS `date`
from tb_Log
group by yearweek(Tidspunkt)
ORDER BY Tidspunkt DESC
Avatar billede terry Ekspert
15. september 2017 - 16:59 #2
Not sure if there is a yearweek function in SQL Server but you can maybe use
datepart function

https://docs.microsoft.com/en-us/sql/t-sql/functions/datepart-transact-sql
Avatar billede terry Ekspert
15. september 2017 - 17:02 #3
and you can use datepart to find "kvartal" too
Avatar billede petersen7913 Forsker
18. september 2017 - 08:08 #4
Terry - tak :) Som sædvanligt ;)
Avatar billede terry Ekspert
18. september 2017 - 08:36 #5
selv tak, you not working with Access anymore?
Avatar billede petersen7913 Forsker
18. september 2017 - 10:36 #6
No - Now I doing MS SQL. But SQL is SQL ;) Fixing errors and devolping in old, complex, non-documentet code = interesting ....
Avatar billede terry Ekspert
18. september 2017 - 10:49 #7
yes it sound very interesting. Lots of other more advanced possibilities with SQL server too ;-)