Avatar billede Erik R. Praktikant
16. september 2017 - 16:26 Der er 4 kommentarer

bevare formatering ved kopiering af tekst til mail

Hvis jeg skriver en tekst i fx Word eller i et Google-dokument og kopierer til Gmail, sker det ofte at teksten  hos modtager er brudt op på en ny måde - med ekstra, forstyrrende linjebrud.
Kan jeg undgå det?

2:
I Word kan man vælge at få vist formateringsmærker (blanktegn, tabulatortegn, tvungen linjeskift, nyt afsnit, osv). Er der en tilsvarende mulighed i Google doc?

Mvh Erik
Avatar billede jalved Ekspert
16. september 2017 - 17:14 #1
Hvis du vil strippe din tekst for alt underliggende formatering, kan du evt. smide den fra Word og ind i notesblok - før du lægger den ind i din mail.

Ellers er det måske noget med at sende mailen som html. Men bruger ikke G-mail.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. september 2017 - 20:37 #2
Når du sætter tekst ind, så prøv Ctrl+Shift+V
Det fjerner formatering og indsætter kun tekst, og virker i mange programmer.
Avatar billede Erik R. Praktikant
18. september 2017 - 07:14 #3
Tak til Jalved og Claes57.

Begge løsninger virker fint især  Ctrl+Shift+V  finder jeg anvendelig.

Der er stadig noget jeg ikke kan gennemskue, vist især hvis jeg redigerer lidt i en tekst efter at den er kopieret ind i gmail, sender den redigerede teksten til en Microsoft-adresse, hvorfra den returneres med besvarelse til en gmail. Det er ikke af stor betydning, men jeg vil gerne kunne kontrollere formatering
Venlig hilsen
Erik
Avatar billede claes57 Ekspert
18. september 2017 - 07:56 #4
når modtageren redigerer i tekst, så er det vedkommendes email-program, der styrer formatering. Så det er det, du får tilbage.
Ellers, så dropbox eller onedrive - læg din fil der, og del link med modtageren i en mail. Så vil modtageren typisk få åbnet word med dokumentet og redigere deri - det bevarer fonte og layout. Modtageren gemmer bare dok, og sender en mail tilbage til dig med at det er rettet (I sparer unødig belastning i mail-systemerne)