Avatar billede ZeBa Ekspert
21. september 2017 - 04:19 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

PhotoShop - beskæring

Tidligere når man skulle croppe valgte man fx 1500px x 900px i 72dpi - men med den nyeste udgave kan man ikke vælge opløsning. Hvad f..... er det for noget?
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
21. september 2017 - 05:23 #1
Opløsningen vælger du under image, crop er kun om beskæring.
Hvis du evt. skal bruge billedet til web, kan du efter crop/beskæring, bruge gem til web "ctrl+shift+alt+s" og her kan du gemme en ny udgave af dit originale billede og sætte den ænsker størrelse og opløsning.
Samtidigt kan du så alt efter billedet, lege, lidt med .jpg kontra .png for at få den mindste størrelse. Skal du bevare en evt. transperant baggrund så vælg .png-24
Avatar billede ZeBa Ekspert
21. september 2017 - 08:07 #2
ja, det er udmærket, men hvis jeg skal beskære 50 fotos, så er det en temmelig omstændelig fremgangsmåde
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
21. september 2017 - 08:45 #3
Du kan jo tage beskæringen manuelt da den jo nok er individuel, men resten kan du lave en "batch/autokørsel" på
Avatar billede Freebooter Mester
21. september 2017 - 09:49 #4
Ohøj!
Der var en kort periode, hvor muligheden for at taste opløsningen var væk, men den er kommet tilbage :-)
Opdater din Photoshop med de seneste updates og du kan igen finde dine crop-instillinger som de var engang. Du skal dog lige vælge: "W x H x Resolution" i pulldownmenuen i øverste venstre hjørne først.
Vh Brian
Avatar billede milter Ekspert
21. september 2017 - 11:02 #5
Hvad skal de 72 dpi bruges til? Kig på linket herunder:

http://www.photoshopessentials.com/essentials/the-72-ppi-web-resolution-myth/
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
21. september 2017 - 11:47 #6
Kommentar til ovenstående/Milter

72 ppi er en generel webstandard og, hvis du bruger billedet i den størrelse du ønsker "højde x bredde" og 72 ppi. Opnår du den maksimale loadspeed af dine sider, uden tab af kvalitet ved skærmvisning i 100%.

Det allerbedste er at optimere billedet til web, ved bl.a. brug af Photoshops funktion "save for web" (ctrl+shift+alt+s) dermed fjerner du yderligere unødvendige informationer i billedet og, vinder derfor i kilobytes, samt dermed loadspeed.

Skal du derimod bruge billedet til, det trykte medie vil jeg foreslå 320 Dpi til offset, som minimum.

Kort og godt
ppi er pixels per inch, der vises til skærmvisning
dpi er "dots" per inch der afsættes ved print og tryk
Avatar billede milter Ekspert
21. september 2017 - 11:54 #7
#6.

Jo, jeg har hørt de argumenter før, mange gange :-)

Hovedsagen er, som mit link og utallige andre på nettet forklarer, at en skærm er totalt ligeglad med et billedes DPI/PPI. Det eneste, som betyder noget ved skærmvisning, er pixelantallet.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
21. september 2017 - 13:05 #8
Har du ikke hørt at indlæsningshastighed / loadspeed er et Google parameter ;-)

Hastighed er vigtigt ...
Avatar billede milter Ekspert
21. september 2017 - 16:18 #9
#8.

Jo, jeg har selv lavet en hel del billeder til både web og print. Og det er derfor, man reducerer pixelantallet på et billede, som udelukkende skal vises på nettet. Der er ingen grund til at skulle bruge tid på at loade et billede på 6000x4000 pixels, hvis skærmen f.eks. kun er på 1920x1080. Med en skærm som den, vil et billede med 1920x1080 fylde hele skærmen, uanset DPI/PPI.

Billedkvaliteten for to ens billeder på 600x400 pixels, det ene med DPI/PPI 5, det andet med 300, er præcis den samme, og, de fylder nøjagtigt det samme på computeren. Det eneste, som kan komme til at give en forskel på de to mht. datamængde, er hvis det ene er 24 bit og det andet f.eks. 48 bit.

Du taler også om "yderligere unødvendige informationer i billedet". Jeg går ud fra, du taler om metadata. Der kan være flere grunde til at fjerne metadata, men de vil højst fylde nogle få kb.
Avatar billede ZeBa Ekspert
21. september 2017 - 17:56 #10
#4
Ophøj selv ;)
Det var dog tåbeligt. Utroligt hvad programudviklere kan finde på.
Den påstår, at den har de seneste opdateringer.
"Du skal dog lige vælge: "W x H x Resolution" i pulldownmenuen i øverste venstre hjørne først." Mener du i "filer"?
Avatar billede ZeBa Ekspert
21. september 2017 - 17:59 #11
#3: Ja, og man kan snakke i lang tid om alt mulig andet end det, jeg spurgte om.
Avatar billede milter Ekspert
21. september 2017 - 18:38 #12
@ ZeBa.

Dit spørgsmål hænger sikkert sammen med dit spørgsmål herunder:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1019165

Hvis du har problemer med at reducere billedstørrelsen for en stor mængde billeder, så har PooMik givet dig løsningen i indlæg #3, dvs. det, der på engelsk hedder "Batch > Resize". Som han også antyder, en batch-operation behandler alle billeder ens, så prøv at læse linket herunder:

http://enviragallery.com/how-to-batch-resize-images-in-photoshop/

Hvis det er den manglende mulighed for at vælge "opløsning" ved beskæring, der bekymrer dig, så ignorer det punkt. Det har absolut ingen betydning for visningen af dine billeder på nettet  :-)
Avatar billede ZeBa Ekspert
21. september 2017 - 19:01 #13
Jeg gentager lige mit spm:

Tidligere når man skulle croppe valgte man fx 1500px x 900px i 72dpi - men med den nyeste udgave kan man ikke vælge opløsning. Hvad f..... er det for noget?
Avatar billede milter Ekspert
21. september 2017 - 19:15 #14
Har du CC-versionen af Photoshop? Så har du måske svaret i linket herunder. Rul ned til sektionen "View the print size onscreen". Her står der: "The Print Size command is not available in the Creative Cloud version."

https://helpx.adobe.com/photoshop/using/image-size-resolution.html
Avatar billede ZeBa Ekspert
21. september 2017 - 19:44 #15
Enig, men det er jo ikke print size jeg er intersseret i. Og i øvrigt er det jo ikke sandt, for den var ok, indtil jeg installerede det på min nye HD
Avatar billede milter Ekspert
21. september 2017 - 20:17 #16
Som du selv skriver: "... men det er jo ikke print size jeg er intersseret i." Netop! DPI/opløsning har kun betydning for print af et billede, derfor er det irrelevalent i dit tilfælde, hvis det vel at mærke kun skal bruges til en hjemmeside. Resizing, cropping og andre former for ændringer af et billedes størrelse kan have forskellige effekter på billedet, afhængig af hvilken metode du vælger.

Jeg ved ikke, hvorfor du ikke længere kan vælge opløsning ved beskæring af dine billeder. Men jeg ved, at opløsningen på et billede, som skal vises på en hjemmeside, er fuldstændigt ligegyldig.

Prøv at læse linket herunder for at forstå lidt mere om, hvordan det hele hænger sammen:

https://helpx.adobe.com/photoshop/kb/advanced-cropping-resizing-resampling-photoshop.html
Avatar billede milter Ekspert
21. september 2017 - 20:36 #17
Avatar billede Freebooter Mester
21. september 2017 - 22:08 #18
Jeg mener ikke i "Filer..." men i kontextmenuen lige under Filer, Image, Layers osv... lige til venstre for de to felter hvor du kan taste højde og bredde. (Denne kontextmenu er kun synlig når Cropværktøjet er valgt)
Avatar billede ZeBa Ekspert
22. september 2017 - 06:16 #19
DER VAR DEN SGU!!! 1.000 tak