Avatar billede mthatt Novice
21. september 2017 - 11:06 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Find første værdi under 0 i en kollone

Hejsa.

Jeg har en udfordring som jeg ikke rigtig har fundet løsningen på.

Jeg har en kolonne (kolonne A) som henter en negativ værdi fra en anden kolonne og hvis værdien er positiv anføres 0 - værdien er således udtryk for et kontounderskud.

Min første udfordring er at jeg har brug for en funktion i kolonnen ved siden af (kolonne B) som søger i kolonne A fra toppen og henter den første negative værdi den finder

Jeg tror jeg skal bruge INDEKS/SAMMENLIGN, men kan simpelhen ikke gennemskue hvordan?

Min næste udfordring bliver at få en makro til at kopiere den returnerede værdi i kolonne B til kolonne C og indsætte som værdi. Dette er så udtryk for nødvendig inddækning af kontounderskud. Jeg vil gøre det på denne måde for at undgå cirkulær ref.

Håber nogen som kan/vil hjælpe :-)
Avatar billede anedi Ekspert
21. september 2017 - 12:59 #1
Hvis dine data ser sådan ud:
-1
-2

Vil du så bare have værdien -1 skrevet ud for i kolonne B? I så fald kan du bruge denne i B2 og trække ned (såfremt dine data starter i A2):
=IF(SUM($B$1:B1)<>0;"";IF(A2=0;"";A2))
Avatar billede mthatt Novice
21. september 2017 - 13:10 #2
Nej ikke helt

Det jeg vil med udgangspkt i dit eksempel er at jeg i celle B2 vil have den til at søge nedad i kolonne A og hente det første negative tal den finder (-1) så resultatet kommer til at se sådan ud:
A    B
0    -1
-1    -1
0    -2
-2    -2
0    0
Avatar billede anedi Ekspert
21. september 2017 - 13:35 #3
Ok, så prøv denne i kolonne B:
=IF(A2=0;IFERROR(INDEX(A2:A50;MATCH(TRUE;INDEX($A2:$A50<>0;);0));0);A2)

Hvad skal der så ske i kolonne C?

Vh
Anedi
Avatar billede mthatt Novice
21. september 2017 - 14:02 #4
Det virker perfekt.

Så mangler jeg makro som kopier resultaterne i cellerne i kolonne B til kolonne C og indsætter dem som værdier
Avatar billede anedi Ekspert
21. september 2017 - 14:53 #5
Makroer er ikke min stærke side, men denne har jeg optaget og den virker vist:
Sub Macro3()
'
' Macro3 Macro
'

    Range("B2:B1000").Select
    Selection.Copy
    Range("C2:C1000").Select
    Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues
End Sub
Avatar billede mthatt Novice
21. september 2017 - 15:22 #6
Mange tak for hjælpen
Avatar billede anedi Ekspert
21. september 2017 - 15:52 #7
Velbekomme