Avatar billede Uvanga Ekspert
25. september 2017 - 18:23 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Mobilnetværk versus WiFi

Jeg sidder i et lokale med både WiFi og mobilnetværk(Adgang via dongle med SIM kort) Jeg har lagt mærke til at WiFi forbindelsen connecter først. Hvis jeg slukker WiFi hopper forbindelsen over på 3G, når jeg så igen tænder WiFi overtrumfer den straks 3G, og forbindelsen kører på WiFi.
Er det tilfældig, eller er WiFi "den stærkeste"?
Avatar billede INK Ekspert
25. september 2017 - 19:12 #1
3G/4G netværk er ofte begrænset datamængde/betaling. Derfor vælges WIFI, der oftest er uden begrænsning i datamængde. Gælder eksempelvis alle mobiltelefoner og iPad med sim-kort, hvilket jeg synes er korrekt.
Avatar billede Uvanga Ekspert
25. september 2017 - 21:07 #2
Tak for forklaring.
Så er der trods alt retfærdighed til. Men er mobilselskaberne med på dette, er det noget der formelt er aftalt? Eller er ganske enkelt den enkelte PC/iPad m.v. der styrer dette??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. september 2017 - 08:24 #3
Jeg havde håbet nogen var budt ind med en regulær teknisk forklaring, for spørgsmålet er rigtig godt - her kommer mine egne betragtninger:

Dominansen går jo videre, idét man ved blandet WiFi/LAN har LAN som den dominerende... - det har jeg vidst/lagt mærke til i mange år, men havde ikke tænkt på mobilt bredbånd inde over.

Så er spørgsmålet hvordan dominansen gør sig gældende - er det indbygget i Windows at LAN dominerer over WiFi der dominerer over mobilt bredbånd?

Eller er det indbygget i windows så intelligent at den "smager" på hastigheden af linjerne... - sådan var det jo i Windows Server i gamle dage, når man havde to netkort i - så "vandt" den hurtige forbindelse. I så fald skulle man jo tro at mobilt bredbånd ville vinde over WiFi i visse tilfælde (4G/LTE er jo hurtigere end 802.11g, der stadig er udbredt i mange hjem/institutioner).

Mange virksomheder styrer den dominerende forbindelse, enten via gruppepolitik, eller via nogle af hardwareproducenternes software - eks. Lenovo Access Connections.

Men det rene OS.... - hvem har bestemt dominansen, og hvorfor ? :-)

Slut "spam" ;-)
Avatar billede Uvanga Ekspert
26. september 2017 - 12:23 #4
Tak for indlæg. Jeg markerer foreløbig jer begge som svar. Men evt. yderligere bidrag modtages gerne.
Avatar billede jalved Ekspert
26. september 2017 - 13:50 #5
Nu bruger du dongle, og så er forklaringen måske anderledes.

Men jeg mener, at på en smartphone, så er det simpelthen en indstilling, man selv vælger? Atså at man indstiller telefonen til at bruge wi-fi, når det er en mulighed - fremfor mobil-data.
Avatar billede Uvanga Ekspert
26. september 2017 - 14:18 #6
Ad #5
Jeg har prøvet begge dele, altså også med smartphone. Samme resultat uden jeg har pillet ved indstillinger.
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2017 - 15:02 #7
Ja:
der er en dominans - som udgangspunkt bliver der kigget på det på denne måde:
lan - hurtigst pga. kabel
wifi - langsommer end kabel, men gratis - i forhold til
mobilnet - langsomst, koster penge.

Derfor er det sådan, at noget "bedre" altid bliver forfremmet - men det kan ændres vha. "metric" - det højere nummeret er, det senere kommer det i rækkefølgen (det gøres under TCP/IP's avancerede egenskaber)
Avatar billede Uvanga Ekspert
26. september 2017 - 15:26 #8
#7
Så fik vi den konkrete tekniske forklaring, tak for det.
Under avanceret TCP/IP indstillinger, kan jeg se der er "flueben" udfor automatisk metric.