Avatar billede Ande7756 Juniormester
08. oktober 2017 - 11:17 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Rund op og find tal i tabel?

Hej

Nu er jeg virkelig nybegynder til Excel så håber i kan bære over med mig!

Jeg har en tabel som hedder følgende:
1,5m      22A
2,5m      30A
4m        40A
6m        51A
10m      70A
osv.

Jeg leder efter en formel så jeg skrive en værdi på f.eks. 32A og så kommer den ud med 4m. Altså så den kan runde de 32A op til 40A og så finde det tal ud for 40A.

Håber i kan hjælpe mig?
Avatar billede ebea Ekspert
08. oktober 2017 - 12:41 #1
Hvis du har dine tal, som du har vist her, og så indtaster den værdi du søger i C1, så skulle Formlen her, give dig tallet:
=INDEKS(A1:A10;SAMMENLIGN($C$1;B1:B10)+(SLÅ.OP(C1;B1:B10)<>C1))
Avatar billede Mads32 Ekspert
08. oktober 2017 - 12:59 #2
Hej
Jeg har lavet et lille eksempel hvordan det kan gøres.

Jeg har fjernet dine Betegnelser på dine data, og indsat dem i selvstændige kolonner. Når der indtastes data som tekst sker det ofte at der ubevist indtastes mellelrum/tomme tegn, og det vil få betydning for opslagene.

Tabellen skal opstilles i stigende orden for kolonne med A-værdier.

https://www.dropbox.com/s/cbvm2ok0vpvw605/Rund%20op%20og%20find%20tal%20i%20tabel.xlsx?dl=0
Avatar billede Ande7756 Juniormester
08. oktober 2017 - 13:06 #3
Jeg takker og bukker!
Avatar billede ebea Ekspert
08. oktober 2017 - 13:14 #4
#3 - Du er velkommen ;-)
Avatar billede Mads32 Ekspert
08. oktober 2017 - 17:47 #5
Hej ebea

Jeg har prøvet dit forslag til Ande 7756; men jeg får nogle mærkelige resultater.
Jeg har indtastet din formel i D1 og E1.
Når je i C1 indtaster værdier fra 22A til og med 49A, får jeg altid vist 40A. Når jeg indtaster værdierne 50A til og med 69A, får jeg altid vist 51A.
Når jeg taster 70A, får jeg vist 70A.

Når der i B5 er indtastet 10m viser formlerne 0(nul), hvis der i B5 er indtastet 10 viser formlerne en værdi.

Jeg vedlægger et link. Kan du give mig en forklaring????
på forhånd tak.

https://www.dropbox.com/s/cbvm2ok0vpvw605/Rund%20op%20og%20find%20tal%20i%20tabel.xlsx?dl=0
Avatar billede ebea Ekspert
08. oktober 2017 - 18:20 #6
#5  -  Ja, det kan jeg godt (gi' en forklaring)! Indekset som der returneres fra, er i Kolonne A. Men i det eksempel som du har lavet i dit Link, har du byttet rundt på værdierne (Kolonne A og B), men du har ikke ændret på Formlen.

Det var den opstilling som spørgeren viste, og den som jeg lavede Formlen ud fra. Det der returneres, rundes op til næste hele længde i henhold til brugerens forespørgsel.
Avatar billede Mads32 Ekspert
08. oktober 2017 - 20:36 #7
Tusind tak for din respons.

Hvor dum har man lov til at være.  selvfølgelig virker det ikke når jeg bytter rundt på kolonnerne
Avatar billede ebea Ekspert
08. oktober 2017 - 21:02 #8
#7  -  Nu skal man ikke føre ting ind under dumhed! Vi kan alle, lave sådanne "bøf", ved at være "fastlåst i vores egne tanker"! Så jeg så det kun den vej ;-)