Avatar billede samanie Juniormester
08. oktober 2017 - 13:43 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Mac os x high sierra opdatering fejlet

Hej eksperter

Min macbook pro kan ikke starte og viser en mappe med et spørgsmålstegn i... Jeg har prøvet flere forskellige ting for at prøve at løse problemet. Men intet virker. Fejlen opstod efter jeg prøvede at opdatere til mac os x high sierra, men da der ikke var nok plads på min mac så slukkede den midt i opdateringen.

Jeg ønsker at redde mine filer før jeg geninstallere den. Er det på nogen måde muligt?

På forhånd tak
Avatar billede INK Ekspert
08. oktober 2017 - 15:16 #1
Du kan pille din hdd ud af MacBook Pro og så sætte den i en sata-dock og aflæse/kopiere dine filer med en anden Mac. Når dette er gjort, så kan du reinstallere din hdd og geninstallere High Sierra.
Du starter op med Option (alt) + CMD + R.
Du skal først med diskværktøj slette disken og formatere.
Derefter tilbage til installation af High Sierra.
Til slut overfører du data og evt. programmer fra din kopi.

Du kan læse mere her:
https://support.apple.com/kb/PH25649?locale=en_US&viewlocale=da_DK
Avatar billede samanie Juniormester
08. oktober 2017 - 16:01 #2
Hejsa tak for inputtet. Men jeg har ikke lyst til at skulle til at åbne min macbook, desværre. Er der andre ting jeg kan gøre? :-)
Avatar billede INK Ekspert
08. oktober 2017 - 16:07 #3
Det er ellers nemt, men du kan også anvende denne metode, såfremt du har det nødvendige kabel og en anden Mac:
https://support.apple.com/da-dk/HT201462
Avatar billede INK Ekspert
08. oktober 2017 - 16:09 #4
Jeg ved dog ikke om du kan starte din MacBook Pro op med tasten T, når den ikke har anvendeligt styresystem, men du kan bare prøve.
Avatar billede INK Ekspert
08. oktober 2017 - 16:11 #5
Du kunne også forsøge at starte din Mac op i fejlsikret tilstand efter denne metode:
https://support.apple.com/da-dk/HT201262
Avatar billede samanie Juniormester
08. oktober 2017 - 16:19 #6
Har prøvet den metode med en anden macbook men problemet var der at den ikke kom frem på den anden macbook som en ekstern harddisk? Og nej desvlrre hverken af de to andre metoder hjælper :-(
Avatar billede INK Ekspert
08. oktober 2017 - 19:07 #7
Hvis du har en løs sata-dock til din harddisk, så må du have skruetrækkeren frem.
Har lige skiftet harddisk i en MacBook Pro for 2 dage side. Med det rigtige værktøj er det ikke svært.
Forudsætter selvfølgelig vi taler om en ældre model med almindelig hdd og ikke en speciel ssd tilsluttet direkte på motherboard.
Hvilken årgang/model er din Mac?
Avatar billede samanie Juniormester
08. oktober 2017 - 19:19 #8
Det er en macbook pro fra 2016
Avatar billede INK Ekspert
08. oktober 2017 - 21:42 #9
Så har den en PCle SSD, som ikke lige kan sættes i en dock.
Du må forsøge at få den til at virke som ekstern harddisk koblet til en anden Mac.
Alternativt må du søge hjælp hos Apple.