Avatar billede oPedersen Praktikant
17. oktober 2017 - 17:49 Der er 6 kommentarer

Ajax og PHP - Den rigtige måde

Hej.

Jeg har indtil nu designet applikationer vha. jQuery (AJAX) og PHP.
I sin enkelhed har jeg haft en masse links
<a href='#' onClick="doAjax('phpside.php?foo=bar');">link</a>

phpside.php har så kørt en masse php (database osv), og outputtet en masse html/script som svar.
Dèt har været navigationen i applikationerne.

Jeg kan forstå at det er en beskidt/forkert måde at gribe det an på, hvorfor jeg gerne vil spørge - hvad er den "rigtige" approach til den slags ?

Der er rigtig meget database kommunikation gennem PHP og ideelt set undgås sideloads (<a href='side.php'>...</a>).

På forhånd tak
Avatar billede jakobdo Ekspert
17. oktober 2017 - 19:09 #1
Der er jo ingen "rigtig" og "forkert" måde at bygge hjemmesider på.
Nogle kan lide at lave en hjemmeside i Frontpage, andre elsker at lave alt fra bunden i notepad osv...
Men i dag er reactive sider meget populære.
F.eks. er react eller angular moderne.
Så hvis du har mod på det, kunne du overveje disse.
Men php og din måde er ikke forkert.
Så hvis det virker, så ville jeg ikke kaste en masse tid efter det, med mindre du har lysten til at skrive tingene om.
Avatar billede oPedersen Praktikant
17. oktober 2017 - 19:29 #2
Hej Jakobdo
Tak for svar.

Grunden til jeg spørger er netop fordi jeg for nyligt har kigget lidt på Angular, Vue, React osv.
Jeg har meget svært ved at gennemskue præcis hvad det smarte er.
I min verden virker det langt mere besværligt at gå i gang med det, ift. min nuværende metode.

Hvori ligger fordelen ?
Avatar billede jakobdo Ekspert
17. oktober 2017 - 22:01 #3
Jeg har selv forsøgt mig med Angular et par gange og jeg er næsten kommet i mål til sidst.
Men der stadig nogle ting jeg slet ikke kan få til at virke i mit hoved eller spørge det korrekte spørgsmål for at komme dertil.

Men det smarte er, du skiller tingene ad.
F.eks. kan angular mere eller mindre bestå af 100% javascript/html.
Ergo er din side uafhængig af "backend".
Så hvis du en dag kaster din kærlighed på java, så kan du "bare" lave en java rest backend og din side vil virke fint på den osv...

Angular snakker rigtig godt sammen med et REST API og rest api er meget moderne, det skal alle have i deres løsninger i dag. :)
Og indrømmet, rest api er altså smart og simpelt.
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2017 - 06:17 #4
du er helt på gal vej :)

det enestre det handler om, er at det virker, og er til at finde ud af at bruge.

drop al snak, om "smarte metoder" og "smarte programmer".

det skal bare virke!!! og se ordentligt ud (css+html)
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2017 - 06:18 #5
brug nogle få teknologier du mestrer, og undgå at lave noget snask, der er strikket sammen af op ti 15 forskellige ting ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
19. oktober 2017 - 19:52 #6
En Ford T virker bare og den ser ogsaa ordentlig ud. Ingen grund til at tage en Ford Mondeo.

:-)

Det er ofte godt at udnytte andres erfaring indenfor et omraade til at forbedre sin loesning.

Ofte kan en god loesning godt blive bedre.

Eller som Newton sagde: "If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants".