Avatar billede Nina Gotthardt Juniormester
31. oktober 2017 - 15:49 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Ny router med stik til telefon

Jeg har netop købt en ny router, en tp-link archer c9, som jeg har læst en masse om skulle være god. Men jeg har overhovedet ikke forstand på routere, så da den ankom viste det sig, at den ikke havde et stik til tilkobling af vores fastnet telefon, og at den heller ikke havde et hul til selv det kabel, internettet kommer fra (et rundt kabel med sølv gevind, der ligesom skal skrues på). Så nu må jeg tilbageleverer routeren.

Hvilken en skal jeg købe? Hvad skal jeg overhovedet søge på? Jeg synes, det er svært at finde rundt i den her jungle, hvor jeg efter research stadig ikke kender forskel på en router, et modem og switches...

Jeg håber nogen kan hjælpe mig!
På forhånd mange gange tak :)
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2017 - 16:02 #1
det er fordi din router har coax
Modem
Ordet modem er en sammentrækning af modulation (kodning) og demodulation (afkodning). Modemmet kobles til internet-stikket (telefonstik, antennestik etc.) og har til opgave dels at kode computerens digitale informationer til analoge signaler, så de kan sendes gennem internetforbindelsen, dels at afkode de analoge signaler, der kommer fra internetforbindelsen, til digitale informationer og videresende dem til computeren.

Det gælder også for mobile bredbåndsenheder, hvor et såkaldt USB-modem står for at kode computerens digitale information til radiobølger og vice versa.

Det er bl.a. kvaliteten på modemmet, der afgør, hvor hurtig en bredbåndsforbindelse kan blive, da modemmet skal kunne håndtere den mængde data, der sendes til og fra computeren.

I dagens Danmark er modem og router ofte bygget sammen i en enhed, så man kun skal have et apparat stående i stuen.

Router
En router giver mulighed for at tilkoble flere computere til den samme bredbåndsforbindelse og samtidig lade dem fungere fuldstændig uafhængigt af hinanden.

Routeren sikrer, at der plads til alle computere på internettet ved kun at benytte en enkelt IP-adresse (en slags internettelefonnummer) udadtil mod nettet og så selv dirigere den indkommende datatrafik videre til de rette enheder.

Routeren kobles til modemmet (hvis de to ikke er bygget sammen) og videre til de enkelte computere enten via kabler eller via trådløse forbindelser.

De fleste routere har som ekstra sikkerhed indbygget en firewall, der sorterer de mest åbenlyse forsøg på at inficere netværket med skadelig kode og virus fra.

Switch
En switch forbinder forskellige computere i et lokalt netværk, så de kan kommunikere med hinanden. Switchen fungerer altså som en form for omstillingsbord, så datatransmissioner mellem de enkelte enheder i netværket bliver sendt videre til de tiltænkte modtagere.

Switchen kan sende flere forskellige signaler både frem og tilbage på samme tid. En switch, der er sat rigtigt op, fungerer derfor sædvanligvis både effektivt og hurtigt, så den kan benyttes til datatunge aktiviteter som computerspil og fil-deling.

I modsætning til en router har en switch ikke nogen indflydelse på IP-adresser.

Hub
En hub forbinder på samme måde som en switch forskellige computere i et lokalt netværk, så de kan kommunikere med hinanden. Hubben er dog kun en form for fordelingsapparat, idet den sender alt modtaget data videre til alle andre enheder i netværket. Hubben kan således ikke benyttes til at sende data til en enkelt specifik computer  på netværket, hvis dette skulle ønskes.

En hub kan både sende og modtage data, men sædvanligvis kan den kun klare en ting af gangen. Hubben anses derfor alt-andet-lige som et langsommere forbindelsesled end switchen.

Hub betyder for øvrigt hjulnav på engelsk – altså centrum på hjulet, hvor alle egerne mødes/går ud fra.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. oktober 2017 - 16:27 #2
behold den - sæt den til den gamle router i et af de typisk 4 lan-stik og til wan-stik på den nye. Luk for wifi på den gamle router, men lad telefon sidde i den gamle.
Så via kabel fra din pc til den nye router sætter du den op med wifi (ssid og adgangskode) samt adgangskode til routeren selv (meget vigtigt at du skifter)
Avatar billede Nina Gotthardt Juniormester
31. oktober 2017 - 16:37 #3
Mange tak for svar!
Claes57 bliver det så den nye router der kommer til at styre hvor meget dækning og hvor god hastighed der er?
Avatar billede claes57 Ekspert
31. oktober 2017 - 17:36 #4
yep - du skal bare lukke for wifi på den gamle, så den ikke generer den nye. Jeg har selv kørt 1½år med den opsætning og har fuld dækning og fuld .ac hastighed (op til det, jeg har købt)
Avatar billede HenningKnudsen Juniormester
01. november 2017 - 14:12 #5
Nina,
Det er helt korrekt det claes57 nævner for dig, dertil vil jeg anbefale dig at forbinde eksisterende router med den nye via et kabel der er så langt at du kan få den placeret højt - det giver typisk en bedre wifi dækning og dermed også et bedre signal og hastighed.