Avatar billede hphansen Novice
13. november 2017 - 14:00 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Workbooks collection i Excel 2013

Hej.

Jeg har lavet noget VBA kode i Excel 2013, som looper gennem alle åbne Excel-filer, som er åbne. Koden ser sådan ud:

Dim CountWb As Integer
Dim bookCount
Dim Invalid, Missing, SumofOmplacering As Integer
AWB = ThisWorkbook.Name

CountWb = 0

For Each bookCount In Workbooks
    If bookCount.Name <> AWB Then
        book = bookCount.Name
    End If
    CountWb = CountWb + 1
Next bookCount

osv osv...

Problemet med dette er, at i Excel 2013, tæller det ikke med, hvis man samtidig har et regneark åben i Excel 2007 (begge to er på min maskine), så linjen 'For Each bookCount in Workbooks..' ser kun åbne regneark i Excel 2013.

Er der nogen af jer Eksperter, som kan fortælle mig, hvordan jeg kan tælle 2007-regnearket med (og ja, det SKAL være 2007 for det specifikke regneark..)?

Al hjælp er påskønnet.

Mvh

H.P. Hansen
Avatar billede garrett Seniormester
13. november 2017 - 14:48 #1
Du er nok nødt til at lave et object med Excel 2007 som f.eks. "Set xlApp = CreateObject("Excel.Application.11")" åbne din workbook med det object og lade det indgå i din sammentælling ved at loope gennem både "Application.Workbooks" & "xlApp.Workbooks" ?
Avatar billede hphansen Novice
13. november 2017 - 15:35 #2
Hej garrett.

Tak.

Hvis jeg kører min VBA-kode i Excel 2013 og den anden Excel-fil allerede ER åben i Excel 2007, hvordan skal koden så se ud (jeg tænker ikke jeg skal køre en CreateObject...)?
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
13. november 2017 - 15:45 #3
Du skal benytte kald til Windows API.

Lav et loop, der gennemløber alle processer/vinduer via kald til 'GetWindow'.
Hvis pågældende process/vindue er et Excel applikation, så gennemløb alle åbne Workbooks i pågældende Excel applikation.

Lidt omstændigt, men ikke umuligt, og jeg tror, det er den bedste (eneste?) måde, at gøre det på.