Avatar billede ErikHg Ekspert
15. november 2017 - 16:59 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Sletning af "Bonjour"

Jeg havde fornylig problemer med at min hjemmebyggede computer med Windows 7 64-bit Ultimate, var lang til om at komme på nettet. Forbindelsen er med kabel. Jeg skrev her på eksperten om mit problem, og der manglede da heller ikke forslag til hvordan jeg kunne komme dette problem til livs.
Der blev blandt andet nævnt et program ved navn "Bonjour" der kunne være synderen. Dette program kunne jeg imidlertid ikke finde nogen steder på computeren. Det hele endte dog med at jeg formaterede SSD´en med Windows, med en efterfølgende geninstallering. Det var 5/11. I forgårs 13/11 var problemet desværre vendt tilbage :-( I går 14/11 rodede jeg med at få tiden ned fra velkomstskærmen forsvinder efter indtastning af adgangskoden, og til det lille røde kryds forsvinder fra internetikonet. Der går normalt cirka 5 sekunder, men tiden var blevet forøget til cirka 1 minut 15 sekunder. Det lykkedes dog ikke at fixe problemet, men jeg så i registreringsdatabasen at der stod "Apple.Inc" og ved et klik med musen kom en linje frem hvor der stod "Bonjour". Jeg ledte højt og lavt efter yderligere oplysninger om hvor dette kune have sneget sig ind, men desværre uden held. Jeg var inde på YouTube og fandt da også noget der, men der stod "Bonjour" i installerede programmer, og dette var ikke nævnt på min computer. Jeg prøvede derfor at slette "Apple.Inc" og "Bonjour" i registreringsdatabasen, og troede da også det var lykkedes, men glæden skulle vise sig at blive kort, for efter opstart var problemet der igen. Jeg åbnede registreringsdatabasen og så at der nu igen stod "Apple.Inc" og ved klik med musen stod der også "Bonjour". Så er det jeg spørger om ikke det virkeligt er muligt at fjerne disse fra registreringsdatabasen permanent, så tiden for tilslutning af internettet igen kan komme ned på de omtalte 5 sekunder.Jeg aner ikke hvor "Apple.Inc"/"Bonjour" er kommet fra.
Avatar billede INK Ekspert
15. november 2017 - 17:12 #1
Hvis du har installeret iTunes eller iCloud på din pc, så har du fået bonjour med som en "gratis" service. Bruges primært af Apple udstyr og Apple programmer, men kan ifølge beskrivelsen også være inkluderet i andre programmer.
Kan du give en liste over hvilke programmer, du har installeret efter reinstallation af Windows 7.
Avatar billede INK Ekspert
15. november 2017 - 17:16 #2
Avatar billede milter Ekspert
15. november 2017 - 17:50 #3
Prøv at kigge på "Start"-listen i MSCONFIG. Se, om nogle af Apples programmer starter med Windows. På min egen computer har jeg kun fem programmer sat til at starte med Windows i den liste, og de har udelukkende med sikkerhedsudstyr og keyboard at gøre. Emnerne på listen behøver for langt de flestes vedkommende ikke starte sammen med Windows, men de starter, så snart der er brug for dem. Herunder er en god vejledning til MSCONFIG:

http://netsquirrel.com/msconfig/msconfig_win7.html
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. november 2017 - 19:23 #4
#1
Jeg har ikke installeret hverken iTunes eller iCloud på computeren.

Programmerne der er installeret på computeren er:
Microsoft Office 2010 Professional Plus
NERO 12
Red Fox
Avery Design Pro 5
Software til Canon printer
Apowersoft Audiostream Recorder
CCleaner
Privazer
Clone DVD6
MAGIX Music Cleaning Lab 17
Aimersoft: YouTube Downloader, Video Converter Ultimate
AV 4You
Leavo BD Player.
Google Earth
Unlocker
Antivirusprogram: Norton Internet Security
Active KillDisk
__________________________________________________________________

Forleden dag installerede jeg software til min Logitech Anywhere MX mus, og det var faktisk derefter det begyndte med den lange tid før det var hul igennem til nettet. Om der følger et eller andet ”skrammel” med det ved jeg ikke, men jeg tvivler meget på det.
Avatar billede INK Ekspert
15. november 2017 - 19:37 #5
Ifølge #2 kunne bonjour være introduceret af software for Canonprinter, Adobe programmer eller nogle af dine AV programmer.

milters forslag i #3 er nok det bedste bud på en hurtigere opstart.
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. november 2017 - 20:11 #6
Jeg synes bare at det virker underligt at problemet lige pludselig opstår.
Hvis der virkelig er tale om det, er det for ringe at brugerne nærmest skal tvinges til at få noget sådant "skrammel" installeret på computeren, fordi disse uønskede programmer er med til at sløve computeren.
Min ene printer er en Canon iX6850 og den anden er en ældre Canon MP 640 Prixma.
Jeg kunne forestille mig at det måske er noget af softwaren til iX6850 printeren der laver numre!
Jeg vil holde øje med indholdet i registreringsdatabasen, og i tilfælde af at der igen opstår problemer følge linket som milter forslår i #3 Jeg takker jer begge for jeres svar. Jeg vender under alle omstændigheder tilbage, med en besked - naturligvis helst den positive af slagsen.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2017 - 21:11 #7
Prøv når du er er msconfig og tjekke op i tjenester fanen. skjul alle microsoft tjenester og se om der er noget Apple der starter op med systemet. Fjern hak hvis der er
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2017 - 21:13 #8
Avatar billede milter Ekspert
15. november 2017 - 21:21 #9
Driveren til din Canon iX6850 kan have installeret Bonjour, som "ink" også skriver om i #5. Kig i afsnittet  "AirPrint fejlfinding" i linket herunder:

https://www.canon.dk/support/consumer_products/apple_airprint_guide/

Men som sagt, det er på ingen måde sikkert, at Bonjour er skurken.
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. november 2017 - 21:52 #10
Jeg formaterede SSD´en igen i går, og installerede Windows 7 i dag. For hvert program der er installeret har jeg kikket i reg.databasen, men intet er sket, dvs. systemet indtil nu virker perfekt........! Jeg fortsætter i morgen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. november 2017 - 00:09 #11
Jeg glemte at sige at begge printere tilsluttet computeren med USB-kabel, og ikke trådløst.
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. november 2017 - 15:06 #12
Nu er alle programmer installeret, og der er ingen problemer med lang tid før der er hul igennem til nettet - nu cirka 2 til 5 sekunder mod før 70 til 75 sekunder.Der står ikke hverken Apple.Inc eller Bonjour i reg.databasen - endnu må jeg hellere sige.
Der var dog noget der undrer mig i forbindelse med installeringen af programmet Unlocker, og det er at jeg flere gange måtte installere og afinstallere dette program, på grund af, når jeg klikkede på Unlocker ikonet skete intet. Programmet stod ellers på listen over installerede programmer. Jeg fandt et andet sted (Softsonic) hvorfra jeg kunne downloade programmet og nu virker det.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2017 - 15:53 #13
Bruger du Softsonic siden meget?
Før i tiden blev den udskældt for at lægge PUP programmer med i andre installationer.
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. november 2017 - 16:16 #14
Nej jeg bruger normalt ikke Softtonic. Det var kun fordi "Unlocker" fra det første sted drillede, adskillige gange.
Jeg kunne godt se at der var andre programmer der ønskedes installeret, så jeg var meget vågen med hensyn til ikke at lade disse blive installeret. Der er uden tvivl mange fælder, som man skal passe på ikke at falde i.

Link jeg brugte er indsat herunder:

https://unlocker.en.softonic.com/
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2017 - 16:27 #15
Mener den side her skulle være sikker, ud over producenternes egen side
https://ninite.com/
Den har dog ikke Unlocker kan jeg se.
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. november 2017 - 16:47 #16
Jeg bruger også normalt producenternes egne sider, og hvad angår diverse drivere.
Jeg ved egentlig ikke hvilken producent der står bag "Unlocker", men man skulle vel kunne finde den pågældende producents hjemmeside.
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. december 2017 - 11:46 #17
Efter formatering af min computer med Windows 7, har jeg igen set at der i registreringsdatabasen under Software står: Apple Inc, og nedenunder står Bonjour, DynDNS, Services, SMB, Setup, BrowseDomains, HostNames, RegistrationDomains.
Computeren er hjemmebygget, og består af:

Motherboard: ASRock X99X Killer

Grafikkort: MSI NVIDIA GeForce GTX 770

Til ovennævnte to stykker hardware fulgte der driver-DVD´er med, som jeg har anvendt ved installationen, så måske er det noget af alt det ligegyldige skrammel der ligge på denne software, der er installeret samtidig med driverne?!

Jeg gennemgik softwaren inden installationen og undlod med vilje bl.a  at installere Googgle Chrome samt andre programmer jeg ikke ønske at have installeret.

Microsoft Office 2010 er også blevet installeret, men tror næppe det er dette program der indeholder noget ubrugeligt skidt.

Der er jo - måske - en mulighed for, at det er nogle af de opdateringer der i sagens natur kommer efter en ny installation ar Windows 7 ?!

Håber at nogen på eksperten måske har en forklaring - på forhånd tak.
Avatar billede INK Ekspert
19. december 2017 - 12:20 #18
Som skrevet i #5 og #9 vil driveren til din printer, der har "AirPrint", installere "bonjour".
Dette afhænger ikke af om du bruger trådløs eller anden tilslutning.
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. december 2017 - 13:15 #19
#18
Det er bare det ved det at der endnu ingen printerdrivere er installeret!
Kablerne er fysisk fjernet mellem computeren og printerne, så årsagen må ligge et andet sted. Det er kun installeret drivere til mother boardet og grafikkortet.
De eneste programmer der er installeret er Microsoft Office 2010 og overvågningsprogrammet Speccy. Naturligvis er der også installeret et antivirusprogram, nemlig Norton Internet Security. Problemet med Apple Inc. og Bonjour var installeret var der allerede inden Speccy blev installeret.

Jeg har også prøvet at ruller systemgendannelse, tilbage til et tidligere tidspunkt, men desværre uden held :-(
Avatar billede milter Ekspert
19. december 2017 - 15:02 #20
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. december 2017 - 17:09 #21
Desværre er der ikke noget sted der står "Bonjour" eller "Apple.Inc" end i REG. Databasen under HKLM>Software. Det står intet andre steder. Heller ikke noget i retning af mdnsresponder.exe.
Det er mig en stor gåde, at sådan noget skrammel, bare kan blive installeret, men ikke kan fjernes igen.
Jeg kan gå ind i HKLM>Software og slette Apple.Inc, Bonjour osv, men skidtet kommer igen, når computeren har været lukket :-(
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. december 2017 - 20:24 #22
Her er et link til et snapshot af databasen hvor "Apple Inc. og Bonjour" er nævnt.
Det står ingen andre steder i computeren, så jeg er mildt sagt på herrens mark.

https://ibb.co/jcH2Em

PS. Jeg håber at billedet i linket kan ses.
Avatar billede INK Ekspert
19. december 2017 - 20:37 #23
Kunne det tænkes, at der bare er tale om en dummy oprettelse foretaget af eksempelvis Microsoft Office for evt. senere brug. Hvilke værdier er indsat? Er det neutrale værdier eller noget der aktiverer ved kald?
Tag en kopi af Registreringsdatabasen og slet derefter de uønskede linier. Hvad sker der så?
Registrerer du noget negativt fra disse linier i Reg.databasen?
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. december 2017 - 21:07 #24
Den egentlige grund var oprindeligt at computeren var meget lang tid om at komme på nettet. Der var nogen her på eksperten der nævnte netop "Bonjour".
Hverken ITunes eller iCloud er installeret på maskinen, men et eller andet sted må dette skrammel jo have sneget sig ind. Det er bare møgirriterende, at man ikke bare kan slette skidtet uden de store problemer.
Jeg tænkte på at programmet Unlocker kun dræbe det skidt, men da det kun optræder i reg.databasen er dette ikke muligt.
Avatar billede milter Ekspert
19. december 2017 - 21:59 #25
Jeg tror, det var mig, som nævnte "Bonjour". Jeg henviste til det link, hvor jeg fandt det, men hvis du kigger hele linket igennem, kan du se, at Bonjour kun er een af mange mulige syndere. Jeg har linket til tråden igen herunder:

https://goo.gl/zAuUZ2
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. december 2017 - 22:19 #26
Det virker også bare mærkeligt, at der ikke er problemer på nuværende tidspunkt med lang til før der er hul igennem til nettet.
Avatar billede milter Ekspert
19. december 2017 - 22:35 #27
Mener du, at det hele kører fint nu?
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. december 2017 - 00:17 #28
Ja det gør det. Men den 15/11 formaterede jeg SSD´en (en Samsung EVO 850 500 GB og geninstallerede jeg Windows 7, og derefter var Apple Inc. /Bonjour ikke at se i reg.databasen.
Imidlertid begyndte skærmen omkring 10/12 at "låse" forstået på den måde at bjælken for oven blev tonet ned - men ikke skærmen og proceslinjen - dette forårsagede, at ingen ikoner reagerede ved klik med musen, heller ikke ikonerne på proceslinjen. Det kunne kun løses ved at trykke på Alt+Ctrl+Delete, hvorved Jobliste kom frem, og efter klik på Afslut job, fungerede systemet igen. Derfor formaterede jeg igen SSD´en 16/12 men problemet er der stadig. Jeg kan dårligt tro at det er SSD´en der fejler.
Efter installation af driverne til hhv. motherboardet og grafikkortet samt Microsoft Office 2010, så jeg at der igen stod "Apple Inc./Bonjour i reg.databasen, men ingen andre steder. Dette påvirker ikke opstarten i form af langsom tilslutning til nettet, men det virker underligt. Hvordan Apple Inc./Bonjour har sneget sig ind er et mysterium. Jeg synes det virker underligt, at dette bare sker, uden jeg har downloadet noget, udover opdateringerne til Windows 7, og til Office 2010 ,samt antivirusprogrammet Norton Internet Security i betalingsudgaven.
Inden installeringen af Windows 7, satte jeg SSD´en over i et eksternt 2,5" kabinet, og tilsluttede dette min bærbare pc, der har installeret ActiveKillDisk, så SSD´en var helt renset. Da jeg satte SSD´en i den stationære igen, stod der på skærmen "Diskindlæsningsfejl". Jeg satte SSD´en til den bærbare igen, og kørte en diskkontrol, uden der blev fundet fejl af nogen art!
Avatar billede INK Ekspert
20. december 2017 - 04:35 #29
Bruger du Samsung Magician til at “styre” din SSD?
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. december 2017 - 16:13 #30
#29
Ja det gør jeg.
Nu har jeg lige formateret computer og installeret netop Samsung Magician, uden der står Apple Inc. eller Bonjour i reg.databasen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. december 2017 - 16:36 #31
"Tilføjelsesprogrammet "Aimersoft You Tube Downloader 4.9.0 fra Shenzen Jia Xing Investment Co. ltd. er klar til brug"
Til højre for denne smøre stod i hvert sit felt: "Aktivér" og "Aktivér Ikke". Jeg valgte ikke at aktivere, med det resultat at at Apple Inc. og Bonjour ikke optræder i reg.databasen.

Bemærk produktet til højre i linket: iMusic.
Der står nævnt, iPhone/iPad/Android phones and iTunes/MAC/PC.

https://ibb.co/bxiopm

Hvis det er tilfældet så synes jeg at det er på kanten af god forretningsmoral.
Avatar billede INK Ekspert
21. december 2017 - 17:57 #32
#31 Der står at produktet kan overføre fra/til (transfer), så at det kræver bonjour er jo ikke så mærkeligt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. december 2017 - 19:21 #33
#32 Nej det er det ikke.
Man ser det bare ikke under installationen af programmet You Tube Downloader.
Der er det nemlig bjælken med "Aktivér" og "Aktivér ikke" kommer frem.
I skyndingen kan man nemt komme til at trykke på "Aktivér".
For øvrigt installerede jeg også et andet program "Privazer" og midt under installationen af dette program, dukkede bjælken op igen. Så det var bare om at klikke på "Aktivér ikke".
Jeg synes at det er dumt af producenterne, at forsøge at narre kunderne/brugerne af deres produkter til at installere noget man ikke ønsker, og som kan vise sig ligefrem at skabe problemer.

Linket viser databasen UDEN Apple Inc. og Bonjour.

https://pic2url.dk/databasePNG
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2017 - 22:09 #34
langsom logon kan skyldes ugyldige firewall regler i registreringsdatabasen.
rens den med CCLEANER

min egen fjernede 8000 invalide firewall regler som et antivirusprogram havde lavet, det fik longon tiden ned til 1 sek, efter den var 10 min før..
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. december 2017 - 23:46 #35
Der er ikke længere problemer med langsom log on :-)
Jeg kører ofte både CCleaner og Privazer, netop for at holde computeren optimeret.
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. januar 2018 - 14:26 #36
Har nu igen haft problemer med at Apple.Inc og Bonjour optrådte i registreringsdatabasen.
Det blev dog løst, ved at jeg fik slettet en af driverne til mit MSI GeForce GTX OC 2GB grafikkort. Det var HD lyddriveren som producenten havde været så "generøs" at lægge ind, således at Apple.Inc og Bonjour samtidig blev installeret.
Jeg bruger slet ikke den indbyggede fydfunktion i grafikkortet eller i bundkortet, men har et separat lydkort fra Creative - Sound Blaster ZxR. Så det må have været i en opdatering det "utøj" er kommet ind. Det samme sker ved installationen af Aimersoft YouTube Downloader, der jo oprindeligt var årsagen til dette indlæg. Der er sikkert også andre programmer og drivere der er "beriget" med, ja jeg vil nærmest kalde det virus- Jeg mener at man når man køber et produkt - i dette tilfælde et grafikkort - eller et program i dyre domme, så er det noget bondefangeri at man nærmest skal tvinges til at installere dette skrammel. Programmet fra Aimersoft downloader jeg fra firmaet der ligger i Kina, og jeg agter at kontakte dem via mail, på mit bedste "skoleengelsk", og så vil jeg spørge om hvorfor man skal belemres med disse unødvendige irriterende oplevelser. Det samme gælder producenten af grafikkortet MSI. Man kan undgå at installere det, men kan hurtigt gå galt, da det virker som om det bevidst fra producenternes side er meningen at man skal ryge i fælden. Det viser at det er meget vigtigt manuelt hver gang at lave et gendannelsespunkt, inden starten på en installation og det gælder både installation af hardwaredrivere og programmer.
Det er bare uroligt at det er så nemt at installere skidtet, men så forbandet svært - i nogen tilfælde umuligt - at afinstallere det igen. Her hjælper desværre ingen antivirusprogrammer :-(