Avatar billede lurup Ekspert
29. november 2017 - 15:25 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at printe ud på en HP Designjet Z2100

Hej jeg har en Hp Designjet Z2100 som jeg er meget glad for . Jeg laver lidt plakater til mit arbejder og sådan.
Jeg bøvler meget med at skrive ud hvis det ikke lige er nogle standart mål fx A 1 eller A2.
Hvis jeg laver en plakat på 60cm bred og 130cm lang bruger jeg meget lang tid på at printer det ud inden maskinen godkender jobbet.
Nogle der kan give mig lidt gode råd ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. november 2017 - 15:47 #1
Som sådan ja. Der er to måder.

Nu ved jeg ikke hvilket program du laver plakaterne i, men du SKAL vælge papirstørrelsen, svarende til det papir printeren arbejder med - d.v.s. laver du en 50x80cm plakat, SKAL du have valgt papirstørrelsen i programmet til A1 - og så antager jeg du skærer sider af bagefter.

Med 60x130 bliver det lidt mere besværligt - første gang. Så er vi nemlig ude over A0 størrelsen, så her har printerdriveren ikke nogen standardpapir, du kan arbejde på...
Derfor er du nødt til at definere dit eget papirstørrelse, og "tvinge" printeren til at bruge dette papir.
Gå i "Enheder og Printere", og marker en printer. I det du markerer printeren, dukker der nogle ny menupunkter op i menulinjen - du skal have fat på "Serveregenskaber".
På første side har du nu muligheden for at definere en helt ny papirstørrelse... - i dette tilfælde ville jeg sætte den til 841*1300mm, så det passer med længden af plakaten, men bredden med A0 (antaget du vil printe på en A0 rulle)...
Nu vil du også i programmet, være i stand til at vælge netop denne papirstørrelse, og dermed burde alt virke...
Avatar billede lurup Ekspert
30. november 2017 - 00:39 #2
Jeg har 2 størrelser på min ruller 24" og 44" kan jeg ikke på en måde lave 2 størrelser på papir fx 609 x  9000 mm  og den store til 1117 x 9000 mm ??
Kan du anbefale et godt program til dette ??? det er meget billeder 10 x 15 jeg arbejder med på de store plakater
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. november 2017 - 08:56 #3
Den definerede papirstørrelse, skal helst nogenlunde passe i bredden til det fysiske papir, og i længden til det du skal lave. Er den smallere, vil du ikke kunne udnytte hele bredden. Er den længere, vil du spilde en masse papir når du printer.

Programmet du herefter bruger er underordnet. En grafiker ville nok bruge noget Adobe InDesign, eller til nød noget gammelt PageMaker eller Publisher.

Men i princippet er der ikke noget i vejen for at bruge Word (eller LibreOffice Writer) eller et hvilket som helst andet program du foretrækker.
Det vigtigste er blot at du starter med at definere hvilken papirstørrelse dit dokument skal printes ud på - så kan du altid indskrænke selve designet til at fylde mindre...
Avatar billede lurup Ekspert
30. november 2017 - 11:00 #4
skønt du svare mig...TAK

Hvordan vil du lave en plakat på 61 cm bred og 130 lang og smide 60 stk 10x15 foto på ?? '
du skal  vel starte med med at lave en side ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. december 2017 - 09:33 #5
Igen - det afhænger helt af programmet...

Men ja, start med at definere en sideformular i Windows der passer med dine ruller, og længden af plakaten.

Om du så bruger Word, Paint, InDesign eller noget helt andet, er mere et spørgsmål om hvilket program der er bedst til at håndtere fotos... - jeg vil dog nok tro at både Word og Paint får lidt ressourceproblemer på den front. Så noget InDesign, hvis du har adgang til det, ville nok være at foretrække.

Ellers findes der flere gratis alternativer: https://www.thoughtco.com/free-desktop-publishing-software-for-windows-1077749 - personligt har jeg leget en smule med Gimp, der er et gratis alternativ til PhotoShop. Den burde også kunne klare opgaven...
Avatar billede lurup Ekspert
01. december 2017 - 10:12 #6
1000 tak for hjælpen