Avatar billede jensen363 Forsker
04. december 2017 - 11:15 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

VBA Konvertér fra rækker til kolonner

Jeg har et regneark med XX rækker.

Fælles for alle rækker er, ar der i kolonne A star en ID, og de efterfølgende antal kolonner indeholder et variabelt antal Reference ID'er som alle er tilknyttet det ID der står i kolonne A.

Eksempelvis kan første række have Reference ID i kolonne B, C, D & E, mens anden række kun har Recerence ID i kolonne B & C

Jeg har behov for noget VBA som konverterer dette til 2 kolonner med ID og Reference ID, hvor ID gentages i første kolonne for hver Reference ID der er forefindes i det oprindelige datagrundlag.

How to ???
04. december 2017 - 11:27 #1
Et hurtigt skud fra hoften...

Sub KolTilRk()
    Dim cRk As Range
    Dim cKol As Range
    Dim cTarget As Range
    With Worksheets(1)
        For Each cRk In Range(.Range("A2"), .Range("A" & .Rows.Count).End(xlUp)).Cells
            Set cTarget = Worksheets(2).Range("A" & Worksheets(2).Rows.Count).End(xlUp).Offset(1, 0)
            For Each cKol In Range(cRk.Offset(0, 1), cRk.Offset(0, .Columns.Count - 1).End(xlToLeft)).Cells
                cTarget.Value = cRk.Value
                cTarget.Offset(0, 1).Value = cKol.Value
                Set cTarget = cTarget.Offset(1, 0)
            Next
    End With
End Sub
Avatar billede jensen363 Forsker
04. december 2017 - 11:52 #2
Så skal det bare skrives I et nyt regneark :-)
Avatar billede jensen363 Forsker
04. december 2017 - 11:58 #3
Det er perfekt løsning
04. december 2017 - 12:00 #4
Super :)