Avatar billede tjek0305 Novice
11. december 2017 - 08:45 Der er 8 kommentarer

Ipad kan ikke printe ud trådløs når det er 5 ghz

Vi har en Brother HL-3140CW printer som vi bruger både som LAN og trådløs.
Vores router kører både 2,4 og 5 GHz. Problemet er, at vi kun kan printe ud trådløst fra ipad når vi kører 2,4 ghz. Normalt bruger vi 5 ghz når vi surfer på internet m.m. Jeg har sat en wifi-extender op for at forlænge signalet til printeren som står på 1. Sal. Printeren kan ikke finde 5 ghz signalet.
Kan problemet løses? På forhånd tak!
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2017 - 10:26 #1
nej - en af enhederne har ikke 5 ghz. det er nok printeren..
Avatar billede INK Ekspert
11. december 2017 - 11:04 #2
Din printer skal være tilsluttet din router og således være på det fælles netværk. Gennem netværket (kablet og trådløst) kan din pc, tablet osv. tilgå printeren.
Printeren har AirPrint.
Det vil så også være uafhængigt af 2,4 eller 5 GHz på din iPad, blot routeren selvfølgelig understøtter 5 GHz.
Du skal undgå direkte wifi forbindelse mellem iPad og printer, da du ellers løber ind i problemet nævnt i #1
Avatar billede tjek0305 Novice
11. december 2017 - 11:55 #3
Hvad mener du med “undgå direkte wifi forbindelse mellem Ipad og printer”?
Routeren kører 5 ghz. TP Link Extender kører både 2,4 og 5 ghz.
Så må det vel være printeren?
Avatar billede INK Ekspert
11. december 2017 - 12:12 #4
Hvis din printer er tilsluttet routeren med kabel, så kan du slukke for wifi på printeren, da al kontakt bør køre gennem routeren. Du skal ikke forsøge at koble din iPad direkte på printeren.
Din iPad kommunikerer med routeren via 2,4 eller 5 GHz og det er kabelforbindelsen til routeren jo ligeglad med ;-)
Avatar billede tjek0305 Novice
11. december 2017 - 12:28 #5
Tak for dit svar ink -
Printeren er ikke koblet til med kabel til router. Det hele kører trådløst.
Når vi vælger 2,4 ghz netværk på Ipad printer den fint.
Når vi vælger 5 ghz siger ipaden Airprinter ikke fundet.
Da vi normalt bruger 5 ghz til alt andet, er det irriterende at skulle i indstillinger og skifte wi-fi hver gang vi skal printe.
Jeg har spurgt Brother support om printeren er kompatibel med 5 ghz.
Avatar billede INK Ekspert
11. december 2017 - 12:42 #6
Du kan sagtens koble printeren på dit netværk med wifi 2,4 GHz båndet. Du kan med fordel give den en fast ip-adresse i routeren.
Al printning skal foregå via routeren fra dine enheder kablede og trådløse.
Din iPad sender/modtager fra routeren via 5 GHz og din printer sender/modtager via 2,4 GHz.
Avatar billede tjek0305 Novice
11. december 2017 - 13:32 #7
Jeg kan fint printe ud fra 2,4 ghz bredbånd.
Problemet er at det er langsomt 20 MB
Hvorimod 5 ghz kører 136 MB ( jeg ved egentlig ikke hvorfor der er så stor forskel. Jeg bruger YouSee)
Brother har svaret at printeren ikke er kompatibel med 5 ghz.
Avatar billede INK Ekspert
11. december 2017 - 13:54 #8
Man skal godt nok printe meget og store filer, hvis 2,4 GHz båndet er en flaskehals.