Avatar billede asmus Juniormester
26. december 2017 - 22:44 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Opgradering af RAM

Hej alle

Jeg har for nogle år siden købt en Acer Predator G3-605 gaming pc med 8GB RAM.
Jeg vil gerne have noget mere RAM i den så jeg vil gerne vide om det er bedst at købe to nye 8GB RAM så jeg har 16 GB i alt eller om jeg bare nøjes med at købe en ny.
Jeg spørger fordi jeg er ikke sikker på om de kan køre sammen hvis det er to forskellige RAM blokke

Tak på forhånd
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2017 - 23:31 #1
Download og kør dette program
http://www.crucial.com/usa/en/systemscanner

Inden du scanner:
1. Sørg for at du bruger den computer, du planlægger at opgradere
Avatar billede kurtba Ekspert
27. december 2017 - 00:19 #2
Så vidt jeg kan se, har din pc 4 slots til ram. Hvis den har 8gb nu, er det formentlig 2x4 gb, da man normalt bruger 2 slots ad gangen, for at gøre det hurtigere. Så vil det bedste og billigste for dig umiddelbart være at sætte yderligere 2x4 gb i, således at du får fyldt alle slots. De fleste pc.er i dag er ikke kritiske med, hvilke ram kredse man putter i, men det vil være en fordel at finde nogen, som kører med samme hastighed.
Åben pc.en og find dine slots. Tag den ene ramkreds ud (i hver ende sidder der en lille vippearm, som frigør ramkredsen). På den kan du så læse, dels hvor stor den er men også hvilken hastighed den kører med. Der kan du også se, hvilken slags ram det er (ddr2, ddr3 eller ddr4). Umiddelbart ser det ud til, at den bruger ddr3.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 09:26 #3
Kører du med dual ram skal din opgradering også være det. Kan du finde to magen til dem du har så er det fint. Crusial vil fortælle hvad der sidder i så du kan købe flere.
Avatar billede asmus Juniormester
27. december 2017 - 12:36 #4
Hej tak for tipsne.
Min PC har dog godt nok kun en ramkreds med 8GB på. Men vil det så sige at jeg skal have "en" ramkreds med 8GB der køre samme hastighed som den jeg allerede har?
Tak
Avatar billede asmus Juniormester
27. december 2017 - 12:44 #5
Jeg har lige kigget på min ramkreds og det er en
SK Hynix 8GB 2Rx8 PC3L-12800U-11-13-B1
Men jeg kan ikke finde noget sted hvor det står hastigheden på den eller er hastigheden på den 12800U. Men det mener jeg ikke fordi de ram jeg har set på har en hastighed på 2400MHz
Tak
Avatar billede kurtba Ekspert
27. december 2017 - 23:57 #6
Det er korrekt, at 12800 fortæller noget om hastigheden. Jeg ved ikke hvor du får de 2400 MHz fra, for 12800 kører med 1600 MHz.
Hvis man sætter nogen hurtigere i (2400) vil de typisk bare køre langsommere (1600), da det er langsomste som bestemmer hastigheden.
Problemet kan så bare være, at dit bundkort ikke understøtter dem på 2400, idet fabrikanten typisk vil sætte de hurtigste i, som bundkortet understøtter. Skal de understøtte noget hurtigere, så skal der typisk være laves nogle biosopdateringer, som gør at bundkortet nu kan køre med hurtigere ram.
Det kan du kun se på den hjemmeside, som fabrikanten af bundkortet har.
Men find nogen på 12800 i stedet for, da der så er større chance for ikke at løbe ind i problemer.