Avatar billede Berneremma Praktikant
30. december 2017 - 13:12 Der er 5 kommentarer

Fotos både i billeder under finder og i Fotos ?

Hej.

Jeg er forholdsvis ny med mac og vil gerne vide, om jeg skal gemme billeder både i finder og fotos ??

Når jeg redigerer og laver albums i fotos, er det så de samme jeg kan se i billeder under finder.

Ja, beklager, men har altså ikke fundet de vise sten endnu. Håber nogen kan forklare mig det ?
Avatar billede INK Ekspert
30. december 2017 - 13:24 #1
Du behøver ikke gemme fotos begge steder, det fylder bare din harddisk op.
Brug trygt Fotos. Du importerer fra kamera eller direkte fra telefon via iCloud/Fotostream.
Fotos sorterer dine billeder i datoorden, efter lokalitet, ansigter mv.
Du kan lave albums, diasshow, fotobøger m.v.

Det vigtigste er at tage backup, så du ikke mister dine billeder fordi harddisken går ned, Mac'en bliver stjålet eller andet.

Mac har indbygget Timemachine, der klarer denne backup funktion.
Jeg supplerer selv med en kopi i Google Fotos skyen. (det er gratis).
Avatar billede INK Ekspert
30. december 2017 - 13:27 #2
ref #1. Timemachine skal selvfølgelig lave backup til ekstern harddisk (USB eller netværkstilsluttet).
Avatar billede Berneremma Praktikant
30. december 2017 - 16:58 #3
Super, mange tak for svar. Dvs. jeg kan slette alle fotos under billeder i finder, for de er dobbelt ?
Avatar billede INK Ekspert
30. december 2017 - 18:31 #4
Ja, forudsat du allerede har importeret dem i Fotos. Husk nu backup!
Avatar billede egonspock Seniormester
30. december 2017 - 20:58 #5
Blot en ekstra ide: Hvis man kan overskue at betale for iCloud Photos (84 kr/år for 50 GB), så er du fri for en ekstra service, og hvis du bruger billeder med mere end 16 MP bliver de nedskaleret hvis man bruger google photos til backup, der til gengæld er gratis. Den begrænsning bidder en gang i mellem folk.