Avatar billede joachimsmormor Juniormester
06. januar 2018 - 20:59 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

stdole32.tlb

På mit excel regneark kommer der pludselig en boks hvor der står stdole32.tlb
Det er ca en uge siden...men jeg er kommet til - et eller andet sted - at fjerne et flueben  ud for Vis alle tlb filer. Men det gør at mine regneark nu ikke kan kaldes frem.
Desuden kan jeg på Denne pc se at de ligger der men hedder nu xlxs filer.....
Mon nogen kan hjælpe mig så jeg igen kan se og arbejde i mine regneark???

Venlig hilsen Joachimsmormor
Avatar billede falster Ekspert
06. januar 2018 - 23:46 #1
"På nettet" ser det ud til at være et nyt problem, som har ramt flere.

De fleste bud går på problemer med de seneste opdateringer fra MS. Her er et eksempel:

https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/msoffice_excel-mso_win10/stdole32tlb-in-excel-windows-10/c51e5ab6-b92c-4def-8716-98951d96f782?auth=1

Hvis du ikke kan løse det vha. rådene i det link er en "hurtig" løsning at installere LibreOffice. Det kan åbne dine Excel-filer, idet jeg går ud fra, at du mener xlsx-filer (i s.f. xlxs).

(Det med fluebenet og hvor det er sat, forstår jeg ikke helt.)
Avatar billede joachimsmormor Juniormester
07. januar 2018 - 08:56 #2
Tak for dit svar...Pyh så er jeg ikke den eneste.  Nu vil jeg kigge på råde i linket du har sendt mig og se om jeg kan finde hjælp her. ...Kan jeg bare google og installere LibreOffice uden problemer med de øvrige ting i MS???
Vh Joachimsmormor
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
07. januar 2018 - 08:58 #3
LibreOffice kan ikke køre VBA eller UserRibbons, så det er nok værst tænkelige råd!
Så er man låst til blot nogle formler i et regneark, og skal lave alt manuelt!
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
07. januar 2018 - 09:01 #4
Så vidt jeg ved, så er 'stole.tlb' problemet isoleret til Excel 2007, og ældre versioner.

Microsoft stoppede med alt support til Excel 2007 sidste år, så nu er ældste version, der stadig understøttes, Excel 2010.

Hvis du kører med Excel 2007, skal du opgradere...
Avatar billede joachimsmormor Juniormester
07. januar 2018 - 10:08 #5
Tak Dan Elgaard
Ja jeg kører Excel 2007....jamen jeg er så ny i alt dette...kan jeg bare downloade excel2010....og hvad så med det andet Excel 2007 jeg har ???? og hvordan finder jeg så regnearkene. Da jeg arbejdede ringede jeg bare til drengene i kælderen i vores IT support og har derfor ingen erfaring overhovedet i dette. Selve brugen af en pc det er jeg meget med på....Kan du hjælpe mig igen??

Vh Joachimsmormor
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
07. januar 2018 - 13:56 #6
Excel er et kommercielt produkt - så du skal ud og investere i en ny Excel.

Sidste nye version er 2016, men kan du vente, så udkommer Excel 2019 til sommer (jo, den er go' nok, '2019' udkommer i 2018 :-)

Men, alle dine gamle regneark, som du har lavet i 2007, vil også virke i nyere udgaver af Excel.
Avatar billede joachimsmormor Juniormester
07. januar 2018 - 15:04 #7
Tusind tak for svar. Åh hvor er jeg glad for at regnearkene kan findes igen. Jeg kan sagtens vente til sommer og så købe den nyeste version af Excel. Jeg lægger mine faste udgifter i regneark og holder dermed styr på økonomien. ...Når jeg køber 2019 og læger ind skal jeg så afinstallere 2007...men vel først efter regnearkene er kommet over i 2019???
Mange tak for din hjælp.....det er jeg virkelig glad for...Tak igen.

VH Joachimsmormor
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
07. januar 2018 - 15:45 #8
Du afinstallere blot din Excel 2007.
Derefter installere du din nye Excel.

Regnearkene vil forsat ligge, hvor de altid har lagt :-)
Avatar billede joachimsmormor Juniormester
07. januar 2018 - 16:48 #9
Åhhh .tusind tak for svar..Mange tak Dan Elgaard...Jeg er virkelig glad...Endnu en gang tak

VH Joachimsmormor
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
07. januar 2018 - 17:07 #10
Velbekomme :-)
Avatar billede joachimsmormor Juniormester
07. januar 2018 - 18:51 #11
Ja det  er ikke nemt...nu spørger jeg lige om en ting til: Når jeg afinstall. Excel 2007 så bliver regnearkene liggende i bib??? og er klar til at overgå til excel2019???? Er det rigtigt forstået?
Når jeg afinstall. 2007 så forsvinder regnearkene ikke...vel??

Tak så mange gange igen..;-)))

Vh Elin/Joachimsmormor
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
07. januar 2018 - 21:02 #12
Det er rigtigt forstået - en afinstallation sletter ikke dine data filer (regneark).
Avatar billede falster Ekspert
07. januar 2018 - 23:41 #13
Respekt for både Dan og MS Excel - jeg bruger det selv.

Men du kunne da kigge på og måske prøve LibreOffice (regnearksprogrammet i den pakke hedder Calc.) Du kan jo eventuelt prøve det på kopier af dine filer.

I heldigste tilfælde svarer du både penge og undgår ventetid :-)

https://da.libreoffice.org/libreoffice-danmark/
https://da.libreoffice.org/om-libreoffice/calc/
Avatar billede joachimsmormor Juniormester
08. januar 2018 - 06:44 #14
Godmorgen...Tusind tak Dan for svar. Og også tak til dig Falster...det vil jeg kigge på.

VH og godmorgen fra Joachimsmormor
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
08. januar 2018 - 07:56 #15
Men, husk altid: Backup af dine data før du laver større ændringer på din computer...
...så, skulle du få ødelagt noget, og alligevel komme til, at slette dine regneark, så kan du altid hente regnearkene tilbage fra din backup igen.
Avatar billede joachimsmormor Juniormester
08. januar 2018 - 08:20 #16
Det er en god ide....i aftes sendte jeg regnearkene som vedhæftet filer til min datter...så ligger de der til jeg til sommer evt. før får hentet et nyt  excel regneark ned.....Jeg må prøve dette selv om det er svært for mig for som jeg skrev har jeg arbejdet med brugen af diverse systemer og været god til det hvis jeg selv skal sige det...men det bagvedliggende har jeg jo aldrig rørt for vi havde en 5-6 mands stor supportafd. som klarede alt dette. Så jeg må kravle nu indtil jeg kan gå....med dette også. Tak Dan.....for al hjælp.

vh Elin