Avatar billede daki Juniormester
18. januar 2018 - 17:10 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Sætte formler sammen

Har ca. 600 celler hvor der allerede er indtastet en formel eks. i F5 "='Program Fredag'!E8", i F6 "='Program Fredag'!E10" så det er desværre ikke i rækkefølge cellereferencen kommer.
Hvordan får jeg dem nemmest/hurtigst ændret til F5 "=HVIS('Program Fredag'!E8="";"";'Program Fredag'!E8)", F6 "=HVIS('Program Fredag'!E10="";"";'Program Fredag'!E10) osv.?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
18. januar 2018 - 18:49 #1
Brug en ekstra kolonne
Avatar billede excelent Ekspert
18. januar 2018 - 18:51 #2
=HVIS(INDIREKTE("'Program Fredag'!E"&RÆKKE()*2-2)=0;"";INDIREKTE("'Program Fredag'!E"&RÆKKE()*2-2))
Avatar billede daki Juniormester
18. januar 2018 - 20:55 #3
Jan Hansen, hvad mener du?

excelent, springet mellem celler er ikke altid 2, F7 er eks. E16, og F38 er E37 og F33 er E56, osv, hvis det kan bruges til noget finde række referencen i kolonne C, alt C5 = 'Program Fredag'!C8.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
18. januar 2018 - 21:39 #4
jeg mener i G5  =hvis(f5=0;"";f5) den kan trækkes ned og kolonne f kan skjules

Jan
Avatar billede excelent Ekspert
18. januar 2018 - 21:43 #5
virker fint her må jeg se din formel
Avatar billede daki Juniormester
18. januar 2018 - 22:13 #6
excelent: den nuværende formlen ser sådan ud ='Program Fredag'!E8', vil så rette til =HVIS('Program Fredag'!E8="";"";'Program Fredag'!E8), men den kan jeg jo desværre ikke bare kopiere fra F5 til F700, da den næste i rækken ikke er E9 osv.
Jeg har bare kopieret din formel ind i F5, F6 og F7 - det passer i F5 og F6 men ikke i F7.

Jan, den havde jeg ikke lige tænkt på, rettede lige i den til =hvis(f5="";"";f5), da det er resultater og 0 kan forekomme.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
18. januar 2018 - 22:30 #7
hvis(f5="";"";hvis(f5=0;"";f5)
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
18. januar 2018 - 22:31 #8
Ups, misforstod din er rigtig
Avatar billede daki Juniormester
18. januar 2018 - 22:39 #9
Skal vist lige nævne, at det foregår i 2 forskellige faner/ark :-)

Jan, Hvis 'Program Fredag'!E8 er blank bliver 'Beregning Fredag'!F5 automatisk sat til '0' og den skulle også gerne være blank. Formlen i 'Beregning Fredag'!F5 er ='Program Fredag'!E8.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
18. januar 2018 - 22:49 #10
der findes også en vba løsning

ala
sub retFormel()
dim rColumn as Range
dim rCell as range
dim sFormel as string

set rColumn=range("f5")
set rColumn=Range(rColumn,rColumn.end(xldown))

for each rCell in rColumn
    sformel=rCell.formular
    sformel=mid(sformular,2)
    sformel="=hvis(" & sformel & "="";" & """;" & sformel &")"
    rcell.formular=sformel

next

ej testet

Jan
Avatar billede daki Juniormester
18. januar 2018 - 22:56 #11
Tester i morgen :-)
Avatar billede excelent Ekspert
18. januar 2018 - 23:17 #12
Du skrev i første indlæg :
at F5 skal hente værdi i Program Fredag!E8
og F6 skal hente værdi i Program Fredag!E10

så tager jeg for givet
at F7 skal hente værdi i Program Fredag!E12
og F8 skal hente værdi i Program Fredag!E14
osv. osv. eller hvad ?

ellers er der jo ingen systematik i det
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
18. januar 2018 - 23:29 #13
vba en kan jeg ikke få til at virke , kan ikke huske hvordan man får "" ind i en formular så #10 virker ikke

Jan
Avatar billede daki Juniormester
21. november 2018 - 13:01 #14
Rettede det manuelt. Det tog lang tid, men kunne ikke måle sig med den tid det vil tage at finde en løsning :-)