Avatar billede johnwpd Praktikant
26. januar 2018 - 11:35 Der er 9 kommentarer

USB-port accepterer ikke ekstern harddisk/USB-flashdrev

Jeg er ofte ude for, at en USBport ikke vil "kende" et USB-flashdrev / Ekstern harddisk, men hvis jeg sætter det ind i en anden port på pc'en genkendes drevet.
Hvad er årsagen og hvordan repareres porten.
Jeg er lidt nørded, så tekniske forklaringer og beskrivelser er  OK
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. januar 2018 - 12:57 #1
Der findes flere generationer af USB. 2.0 og 3.0 er dem man bruger nu. Det kan være en 3.0 driver der skal opdateres.

Du skal finde producenten af computerens hjemmeside på nettet, og downloade den seneste driver derfra der passer til din Windows version: Windows 7, 8/8.1 eller 10, og se efter om det er til 32 eller 64 bit versionen.
Avatar billede johnwpd Praktikant
26. januar 2018 - 13:13 #2
Det prøver jeg - tak for tippet
Avatar billede johnwpd Praktikant
26. januar 2018 - 13:30 #3
Øv - Jeg var inde på poducentens hjemmeside (ACER) og fandt min pc ved hjælp af SNID - men der var kun drivere til Bluetooth, VGA og Wireless samt nogle BIOS opdateringer, som jeg ikke lige føler mig tilskyndet til at foretage.
Kunne der ske noget ved at deaktiver/slette USB-controlere i Enhedshåndtering?
Det er nemlig som du påpeger USB3-porten som driller mig lidt.
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2018 - 13:38 #4
USB3 portene har et andet udseende. Hvis du benytter dem, går det hurtigere, selv om stikkene er bagud kompatible. https://ibb.co/cgOPeG
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2018 - 13:38 #5
den port er nok en del af bundkortdriver pakken
Avatar billede johnwpd Praktikant
26. januar 2018 - 13:58 #6
@Valby1 - Jeg kender godt forskellen på USB2 og USB3
@Sidwave - ja, det er sikkert en del af pakken.
Jeg har "problemet" på min egen bærbar, men jeg er også frivillig It-nørd i en It-café og underviser, og det er ofte, at kursisternes USB porte ikke vil genkende de USB-flash, som vi underviser efter. Det hjælper som oftest at bruge en anden port, men jeg er så nysgerrig efter, om der var nogen som havde en forklaring på mysteriet.

Jeg lever med problemet, hvis ikke nogen har en medicin der dúr.
Avatar billede thov Forsker
26. januar 2018 - 15:40 #7
Det kan også være selve USB kablet.
Jeg har selv adskillige kabler som nægter at genkende eksterne harddiske, smartphone, Garmin cykelcomputer, MP3 afspiller o.s.v.
Kabler som ikke genkender alle enheder, degraderes til kun at oplade, og det går fint.
Længde og tykkelse har ingen indflydelse, for selv korte, tykke kabler fejler.
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. januar 2018 - 16:06 #8
Der findes eksterne harddiske med de store USB-indgange, både i USB 2.0 og USB 3:0 versionerne, men her er der oftest tale om 3,5" harddiske.
Jeg har selv nedenstående harddiskkabinet med en 3,5" harddisk.

https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer/Sandberg-USB-30-Hard-Disk-Box-35/2238671
Avatar billede johnwpd Praktikant
26. januar 2018 - 16:15 #9
@thov - det kan næppe være kablet, når det virker i anden port - og når fejlen også opstår ved USB-stik (altså uden kabel).
@Erikhg - jeg har 5 forskellige eksterne harddiske, og de opfører sig forskelligt, såee

Men jeg lever med det.....